• „KRYSZTAŁOWY UŚMIECH MAM BO O ZĘBY DBAM”

          • Nasza szkoła przystąpiła do Programu Edukacyjnego w zakresie profilaktyki i higieny jamy ustnej dzieci. Program posiada rekomendacje Konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie stomatologii dziecięcej dla województwa łódzkiego oraz Łódzkiego Kuratora Oświaty; jest skierowany do uczniów i rodziców klas I-III.
            Celem projektu jest kształtowanie prawidłowych nawyków w zakresie dbania o zęby, oraz zapobieganie próchnicy wczesnodziecięcej. Higiena jamy ustnej jest bardzo ważna już od samych narodzin, dlatego kształtowanie właściwych nawyków w trosce o zdrowie zębów to jedna z ważniejszych umiejętności, jakie można przekazać dzieciom.

             W ramach  zajęć świetlicowych uczniowie wzięli  udział w realizacji wojewódzkiego programu edukacyjnego „Kryształowy uśmiech mam, bo o zęby dbam!" Dzięki prezentacji multimedialnej świetliczaki  dowiedziały się, ile mają zębów, jakie pełnią one rolę oraz jaka jest ich budowa. W trakcie zajęć przeprowadzono pogadankę tematyczną oraz burzę mózgów. Na podsumowanie spotkania uczniowie otrzymali do wypełnienia karty pracy sprawdzające zdobytą wiedzę.

            Już wkrótce na naszych uczniów czekają kolejne, atrakcyjne zajęcia tematyczne z wykorzystaniem TIK.

          • BEZPIECZNE FERIE Z KOMENDĄ MIEJSKĄ PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM

          • 10 lutego 2025 r. w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Gorzkowicach odbyła się prelekcja pt. "Bezpieczne ferie". W związku ze zbliżającymi się  feriami zimowymi mł. bryg. Adrian Dziubecki z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Piotrkowie Trybunalskim przedstawił naszym uczniom podstawowe zasady bezpieczeństwa, jakie należy zachować w tym okresie. Wykorzystując prezentację multimedialną prowadzący odniósł się do takich tematów jak: bezpieczeństwo w domu, bezpieczeństwo na zewnątrz, bezpieczeństwo w drodze, bezpieczeństwo w różnych miejscach oraz europejski numer alarmowy 112. Spotkanie zostało poprowadzone osobno dla dwóch grup wiekowych: uczniów klas I- III oraz IV-VIII.

            Po dzisiejszej prelekcji dzieci będą pamiętać, że tylko umiar, zdrowy rozsądek i ostrożność pozwolą im cieszyć się zimową aurą oraz spędzić ferie zimowe bezpiecznie.

          • PROGRAM DLA SZKÓŁ - KL.4C

          • Zjadam, częstuję, wszystko wykorzystuję -

            pod takim hasłem uczniowie klasy 4c włączyli się w realizację „ Programu dla szkół ”. Wysłuchali opowiadania pt.” Miłość do ostatniego kęsa” z którego dowiedzieli się, że jedzenia nie wolno wyrzucać, ale można i należy się nim podzielić.

            Według szacunków w Unii Europejskiej marnuje się rocznie 88 mln ton żywności, jest to równowartość 20 procent całej jej produkcji w państwach unijnych. Na jednego mieszkańca przypada  średnio 173kg wyrzucanego pożywienia.

              Podsumowaniem zajęć była praca plastyczna wykonana w grupach.

          • PODSUMOWANIE AKCJI W KLASACH I-III- RATUJMY I UCZYMY SIĘ RATOWAĆ

          • 11 lutego 2025 roku, przypada Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, w związku z tym w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach w klasach I-III odbyło się podsumowanie działań z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Jest to bardzo ważny, ale zarazem trudny do zrozumienia temat dla młodszych  uczniów. W celu jego przybliżenia został przeprowadzony cykl ważnych zajęć i spotkań, wszystko po to, aby  uświadomić znaczenie tego jak wartościowa jest wiedza na temat pierwszej pomocy i odpowiednie przygotowanie do jej udzielania. Dzięki takim aktywnym działaniom, dzieci nauczyły się jak zachować się w trudnych, zagrażających życiu sytuacjach. Poznały również zasady wzywania pierwszej pomocy, dzięki przeprowadzonej akcji, każde dziecko będzie potrafiło w przyszłości  prawidłowo wezwać pomoc, która może uratować komuś życie.

            Akcja Ratujmy i Uczmy się Ratować obejmowała następujące działania z udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej ze szczególnym zaangażowaniem wychowawców klas I - III. W salach zostały  przeprowadzone aktywne zajęcia  oraz spotkania i ćwiczenia dla uczniów, z zaproszonymi gośćmi:

            -  prezentacja filmów edukacyjnych przez wychowawców przygotowujących uczniów do odbioru, tak ważnego tematu jakim jest ratowanie życia ludzkiego

            - wykonanie przez uczniów plakatów na temat – Ratujmy i Uczymy się Ratować. Przygotowana, również była wystawa dydaktyczna, na powyższy temat utrwalająca odpowiednie zachowanie w trudnej sytuacji, zagrażającej życiu

            - prelekcja z Panią pielęgniarką Małgorzatą Wachowską, która w przystępny sposób przedstawiła dzieciom ważne zagadnienia i zaangażowaniem udzielała im odpowiedzi na ich pytania

            - prowadzenie zajęć dla uczniów przez wychowawców  z podstawowych czynności ratujących życie, czyli wzywanie pomocy, sprawdzanie przytomności,  ułożenie osoby poszkodowanej w pozycji bocznej oraz żółwia

            - cykl  praktycznych ćwiczeń i wiedzy z ratownictwa przekazały instruktorki z pierwszej pomocy, Panie Wioletta Rutkowska Żaneta Istrzyńska- Popiołek, które utrwaliły wiadomości i umiejętności z pierwszej pomocy  przedmedycznej. Do ćwiczeń praktycznych zostały wykorzystane manekiny możliwością monitorowania przepływu krwi. Dzieci, również miały możliwość użycia po raz pierwszy w swoim życiu urządzenia, jaki jest -AED TRAINER. Przećwiczyły też, jak zachować się i udzielić szybkiej pomocy w momencie, gdy  człowiek się dławi. Te wszystkie działania, wywarły na  nich ogromne, niezapomniane wrażenie oraz uświadomiły im, jak ważny jest czas i odpowiednio szybka reakcja, aby uratować  człowiekowi życie.

            Na koniec tych zajęć, uczniowie podziękowali, wręczając własnoręcznie wykonane laurki oraz recytując swój autorski wiersz, skierowany to Pań.

            Dzięki takim działaniom dzieci oswajają się z tematem pierwszej pomocy. Kształtowane są w nich właściwe nawyki, a udzielanie pomocy staje się czymś naturalnym.

            Koodynatorami tych działań były Panie Magdalena Fila i Marzena Gorzędowska.

          • REKRUTACJA DO KLASY PIERWSZEJ

          • Wkrótce rozpocznie się rekrutacja do pierwszej klasy Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach na rok szkolny 2025/2026. Wnioski będzie można składać w dn. 3-31 marca 2025r.

            Druki dostępnesą w sekretariacie szkoły oraz na stronie internetowej www.spgorzkowice.bip.wikom.pl w zakładce „Menu przedmiotowe – Zasady naboru”.

            Wypełnione dokumenty prosimy składać w sekretariacie szkoły lub zeskanowane dokumenty odsyłać pocztą elektroniczną na adres sp@gorzkowice.gorzkowice.pl w w/w terminie rekrutacji.

            Zapraszamy

          • PROGRAM DLA SZKÓŁ

          • Szkoła Podstawowa w Gorzkowicach po raz kolejny uczestniczy w „Programie dla szkół”. Uczniowie klas 1 – 5 które w ramach programu otrzymują owoce, warzywa, mleko oraz przetwory mleczne. Również w ramach programu w szkole prowadzone są działania mające na celu kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

            Właśnie dlatego uczniowie klasy IIa, uczestniczyli w zajęciach "Zdrowe odżywianie". W ramach zajęć wychowawczyni przeprowadziła pogadankę nt. korzyści płynących ze spożywania warzyw i owoców, a także mleka i przetworów mlecznych. Uczniowie obejrzeli również film z cyklu Ekipa Chrumasa gotuje, w którym poruszona jest tematyka zdrowego odżywiania wiosną i latem.Podsumowaniem zajęć było wspólne spożycie zdrowego drugiego śniadania.

            A czy może być coś lepszego niż pożywne i zdrowe śniadanie z rana? Oczywiście 🙂 pożywne i zdrowe śniadanie zjedzone w przemiłym towarzystwie ❤️ Uczniowie klasy 4b wraz z wychowawcą panią Izabelą Jachimczak spędzili wspólnie czas, zajadając się samymi pysznościami. Ogromny wybór warzyw, świeże pieczywo, jogurty okazały się udanym początkiem dnia i okazją do rozmów na temat zdrowego żywienia. 

            Serdeczne podziękowania dla zaangażowanych rodziców, którzy zawsze z chęcią wspierają nasze szkolne działania ❤️ 

                        Również uczniowie klasy 4a pamiętają o znaczeniu drugiego śniadania, które jest ważnym posiłkiem nie tylko dla ucznia, ale i dla całej rodziny. Dobre drugie śniadanie dostarcza niezbędnej energii, poprawia koncentrację i wpływa na lepsze samopoczucie w ciągu dnia. Przygotowanie go wspólnie w domu może być także okazją do spędzenia czasu razem oraz do nauki jakich składników użyć i jak je zdrowo ze sobą połączyć.  Warto zadbać, aby drugie śniadanie było pełnowartościowe, bogate w białko, błonnik i witaminy, dzięki czemu wspiera rozwój fizyczny. Efekty naszych wspólnych działań wyglądały pięknie, a smakowały wybornie i z pewnością dostarczyły nam wielu cennych witamin i składników odżywczych.

          • NOWE KSIĄŻKI W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GORZKOWICACH DZIĘKI FUNDACJI POWSZECHNEGO CZYTANIA!

          • Z radością informujemy, że biblioteka szkolna wzbogaciła się o nowe książki dzięki darowiźnie od Fundacji Powszechnego Czytania. Otrzymane tytuły to wartościowe i ciekawe pozycje, które z pewnością zainteresują zarówno młodszych, jak i starszych czytelników.

            Dzięki tej darowiźnie uczniowie zyskali dostęp do jeszcze większej liczby inspirujących historii, pasjonujących przygód i książek rozwijających wiedzę o świecie. To wspaniała okazja, by odkrywać literaturę i czerpać radość z czytania!

            Serdecznie dziękujemy Fundacji Powszechnego Czytania za wsparcie oraz zaangażowanie w promowanie książek i kultury czytelniczej wśród dzieci i młodzieży.

            Zapraszamy wszystkich uczniów do odwiedzania biblioteki i korzystania z nowych zasobów!

            Zaczytajmy się razem!

          • POMOCE SPORTOWE-SZKOŁY PEŁNE TALENTÓW

          • Szkoła Podstawowa w Gorzkowicach w bieżącym roku szkolnym  wzięła udział w akcji Lidla „Szkoły pełne talentów”, która polegała na przekazywaniu Talenciaków,czyli specjalnych kuponów otrzymywanych przez klientów Lidla za dokonane zakupy.

            Zgromadzone w ten sposób Talenciaki wymienione zostały na pomoce sportowe, które będą wykorzystywane podczas zajęć wychowania fizycznego w szkole. W ten sposób hala sportowa został doposażona w piłki siatkowe, nożne, koszykowe w dwóch rozmiarach, lekarskie o wadze 1kg i 2 kg oraz pompkę z igłą.

            W poprzednim roku szkoła wymieniła kupony na koszulki sportowe -znaczniki oraz pomoce dydaktyczne do pracowni biologicznej.

            Dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom oraz nauczycielom za przekazane kupony.

          • FINALISTA KURATORYJNEGO KONKURSU PRZEDMIOTOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO

          • Uczniowie Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach każdego roku biorą udział w kuratoryjnych konkursach przedmiotowych, które są ważnym etapem w zdobywaniu wiedzy i kształtowaniu własnej przyszłości, pozwalają zmierzyć się z zagadnieniami, których nie omawia się na lekcjach, a  zdobycie  tytułu laureata czy finalisty daje sporo przywilejów.  

            30 stycznia 2025r. w Łodzi odbył się etap wojewódzki konkursu z języka polskiego. Zakwalifikowała się do niego uczennica klasy 8b - Amelia Orlik. Po ogłoszeniu wyników okazało się, że osiągnęła bardzo wysoki wynik i uzyskała tytuł finalisty WojewódzkiegoKonkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego, w związku z czym otrzyma dodatkowe punkty  za szczególne osiągnięcia  uwzględniane podczas procesu rekrutacyjnego do szkoły średniej. Warto zmierzyć się z zadaniami konkursowymi nie tylko mając na uwadze te dodatkowe przywileje, ale przede wszystkim, żeby sprawdzić, na ile ma się predyspozycje w wybranym kierunku.

            Dokumentem potwierdzającym uzyskanie danego tytułu wraz z przysługującymi uprawnieniami i przywilejami jest zaświadczenie wystawione zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. Zaświadczenia kuratora oświaty są ważne na terenie całego kraju.

            Gratulujemy Amelii tytułu finalisty i życzymy dalszych sukcesów w nauce. Przyznany tytuł jest dowodem  na sumienną,  pilną pracę i niezwykłe umiejętności naszej  uczennicy oraz  świadczą o posiadaniu szerokiej wiedzy  i umiejętności w zakresie języka polskiego. Gratulujemy również opiekunowi, nauczycielowi języka polskiego-Pani Małgorzacie Szulc.

          • KAMPANIA PROMUJĄCA CZYTANIE

          • W naszej szkole odbyła się kampania edukacyjna skierowana do rodziców i uczniów klas pierwszych, której celem było promowanie czytania od najmłodszych lat. Wierzymy, że wspólne czytanie to klucz do rozwijania wyobraźni, poszerzania wiedzy i budowania nawyku sięgania po książki.

            W ramach kampanii przygotowano:

            – List dla rodziców  -  na temat roli czytania w rozwoju dziecka oraz zachęcenie do wspólnego czytania w domu.

            - Akcję czytelniczą  „Poczytajmy sobie” – karty pracy do zapisywania tytułów wspólnie przeczytanych książek i oceniania ich przez rodzica oraz dziecko.

            - Prezentację „Dlaczego czytanie z dzieckiem to najlepszy i najprostszy pomysł na spędzenie wolnego czasu?”, która obszernie obrazuje zalety płynące z czytania z dziećmi.

            - Informację graficzną na korytarzach szkolnych „Supermoc książek” oraz „Dlaczego warto czytać dzieciom książki?”.

            Kampania pokazała, jak ważną rolę w edukacji najmłodszych odgrywa czytanie, zwłaszcza gdy towarzyszą im w tym rodzice.  Zachęcamy do codziennego sięgania po książki!

            Czytajmy razem - to najlepsza inwestycja w przyszłość  dzieci!

          • ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM

          • Klasa 1 a Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Gorzkowicach bierze udział w wiosennej -  15 edycji projektu „ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM” Patronatami honorowymi programu są Minister Edukacji Narodowej i Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy. Projekt ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej.

            Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.

            Etap wiosenny poświęcony jest słodkim i słonym przekąskom, a także pochodzeniu żywności.

            Wykonane zostały  już trzy z pięciu zadań:

            • Lekcja: Słone i słodkie przekąski
            • Lekcja: Płyną statki z bananami
            • Forum dla rodziców: Słodkie życie

            W ramach zajęć uczniowie zbierali informacje o składzie słodkich i słonych przekąsek, a następnie szukali zdrowszych zamienników. Uczyli się dokonywać właściwych wyborów żywieniowych, mając na uwadze zawartość soli i cukru.

            Podczas kolejnych zajęć uczniowie dowiedzieli się, skąd może pochodzić żywność w sklepach, poznali kraje, w których jest produkowana, ustalili w jaki sposób jest ona transportowana. Wykonali papierowe statki  oraz nauczyli się piosenki. Na koniec tworzyli Kodeks Mądrego Klienta.

            Forum zdrowia dla rodziców zostało przeprowadzone na styczniowej wywiadówce. Była   to okazja do przekazania rodzicom tej samej porcji wiedzy, którą zdobyły ich dzieci podczas realizacji zadań projektu.

            Wychowawczyni przeprowadziła krótką prelekcję oraz przekazała rodzicom materiały edukacyjne. Dodatkowo rodzice zapoznali się z dokonaniami swoich dzieci – zdjęciami, rysunkami – wykonanymi w trakcie realizacji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”.

            Uczniowie klasy 1 a szykują się już do wykonania kolejnych zadań

            • Konkursu - Opowieści o zdrowych słodyczach
            • Dzielenia się wiedzą z koleżankami kolegami z klas 1-3  na temat:  Przekąski i pochodzenie żywności.

            Koordynatorem projektu jest wychowawca klasy 1a - pani Aneta Krawczyk.

             

             

          • ZABAWA CHOINKOWA

          • W sobotnie przedpołudnie, 1 lutego 2025 roku w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach odbyła się zabawa choinkowa. Jedną z głównych atrakcji był pokaz iluzjonisty, który zachwycił dzieci swoimi magicznymi sztuczkami. Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego zorganizowali zabawy taneczne, które dostarczyły uczestnikom wiele radości. Uczestnicy zabaw otrzymali drobne upominki od Rady Rodziców. Dodatkową atrakcją było malowanie buziek oraz wykonywanie tatuaży brokatowych, co sprawiło dzieciom ogromną frajdę. Nauczyciele również włączyli się do zabawy, przebierając się za postaci z bajek, co dodało wydarzeniu wyjątkowego bajkowego klimatu. Uczniowie mogli także skosztować pączków oraz kanapek przygotowanych przez Radę Rodziców. Zabawa choinkowa przebiegła w radosnej atmosferze i na długo pozostanie w pamięci uczniów.

          • DOPOSAŻENIE SZKOŁY W I PÓŁROCZU R. SZK. 2024/2025

          • Zbliżające się ferie to czas podsumowania funkcjonowania  placówek oświatowych w różnych obszarach. Jednym z nich są działania ukierunkowane na  ich  wyposażenie, które pozwala na właściwą  realizację zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zadań statutowych. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii edukacyjnych, tradycyjne tablice w szkołach ustępują miejsca monitorom interaktywnym, które  nie tylko służą jako zamiennik klasycznej tablicy szkolnej, ale również oferują szereg innowacyjnych funkcjonalności, które znacząco zwiększają możliwości i atrakcyjność prowadzenia zajęć. W ciągu pierwszego półrocza r.szk.2024/2025 w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach w  takie monitory wyposażono pięć sal dydaktycznych.  Ponadto doposażono szkołę w pięć laptopów, dwa tablety, dwa mikrofony i zestawy słuchawkowe do pracy podczas zajęć logopedycznych. Zakupiono również wiele edukacyjnych programów multimedialnych z bezterminową licencją. Wykorzystywane są one przede wszystkim w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi ( Dysleksja Pro, Spektrum Autyzmu, Logopedia Pro, Moc emocji, Terapia pedagogiczna, Koncentracja uwagi, Zabawy słowem, Przetwarzanie słuchowe). Zakupiono wiele pomocy dydaktycznych do nauki języka polskiego, w tym wspomagających edukację uczniów z Ukrainy ( słowniki, książki, plansze gramatyczne, programy multimedialne, gry edukacyjne.). Doposażono szkołę w dwa radiomagnetofony oraz urządzenie wielofunkcyjne, białe tablice magnetyczne, tablice korkowe. W dwóch salach zamontowano rolety termoizolacyjne, a dwie kolejne wyposażono w komplet ławek i krzeseł oraz zestawy meblowe.  Na hali sportowej wymieniono dotychczasowe  oświetlenie na lampy ledowe oraz halogeny. Zakupiono także siatkę do gry w piłkę siatkową, bloki startowe, rakiety do gry w tenisa, hula hop , piłki do gry w piłkę siatkową, ręczną, zestawy do unihokeja. Na lekcjach muzyki uczniowie mogą natomiast korzystać z nowych dzwonków chromatycznych. Powyższe wyposażenie zostało sfinansowane z budżetu szkoły oraz dofinansowane z programu rządowego Aktywna tablica 2024.

                            Jednym z zadań szkoły jest promowanie czytelnictwa i rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, dlatego też  szkoła złożyła wniosek  o dofinansowanie do zakupu nowości wydawniczych w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2024”. Ogłoszenie wyników nastąpi w marcu.  Natomiast dzięki zgłoszeniu do programu Fundacji Powszechnego Czytania  bibliotekę doposażono w pakiet 30 książek z serii „Czytam sobie”.

                         W związku z ogłoszeniem konkursu na dofinansowanie szkół w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego - działanie „Kształcenie ogólne”, szkoła wspólnie z organem prowadzącym przygotowuje wniosek , którego głównym celem jest rozwój kompetencji kluczowych uczniów. Wniosek zakłada nie tylko organizację wielu zajęć pozalekcyjnych dla uczniów- zarówno dydaktyczno-wyrównawczych jak i rozwijających, zajęć zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poradnictwo edukacyjne i doradztwo zawodowe czy też doskonalenie zawodowe nauczycieli, ale  również   stworzenie pracowni do nauki języków obcych, doposażenie pracowni szkolnych w monitory interaktywne laptopy,  pomoce dydaktyczne i  sprzęt nagłaśniający .

             

          • PASOWANIE NA CZYTELNIKA W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ

          •  

            „My, uczniowie pierwszej klasy,

            uroczyście przyrzekamy,

            że będziemy książki kochać,

            krzywdy zrobić im nie damy…”

            Takie oto przyrzeczenie złożyli pierwszoklasiści 28.01.2025 roku w bibliotece szkolnej.

            Pasowanie na czytelnika to wyjątkowa uroczystość, która odbywa się w naszej szkole każdego roku. Jest to symboliczne wydarzenie, podczas którego uczniowie klasy pierwszej stają się pełnoprawnymi użytkownikami szkolnej biblioteki.

            Główne cele tej uroczystości to:

            -  Zachęcenie najmłodszych do rozwijania pasji czytelniczej.

            -  Wprowadzenie dzieci w świat książek i biblioteki jako miejsca pełnego wiedzy i przygód.

            -  Podkreślenie roli czytania w edukacji i rozwoju młodych ludzi.

            W trakcie wydarzenia uczniowie  uczestniczyli w specjalnie przygotowanym programie artystycznym, który  obejmował  inscenizację „Niedokończone zaklęcie” oraz  piosenki  „Mała książka , wielki człowiek” i „Pociąg do książki”. W trakcie przedstawienia dzieci poznały bohaterów przyszłych lektur – Detektywa Pozytywkę, Cukierka z Marcelem, a także rozpoznały znane już wcześniej postacie z bajek. Inscenizacja kończy się ważnymi słowami, które wypowiada  Księga „Chciałabym wam świat pokazać, wyobraźnię waszą wzniecić,  w obce kraje zaprowadzić, pomóc piękne miejsca zwiedzić. Jeśli chcecie poznać sekret, jedną myśl zapamiętajcie:  Kto szacunek ma dla książek, będzie zawsze żył jak w bajce.”

            Kulminacyjnym momentem uroczystości było  złożenie uroczystego ślubowania, w którym pierwszoklasiści obiecali dbać o książki, a następnie zostali symbolicznie pasowani na czytelników.

            Na zakończenie każdy uczeń klasy pierwszej otrzymał Wyprawkę Czytelniczą - książkę „Wnuczka antykwariusza” autorstwa znanej i cenionej pisarki Justyny Bednarek  oraz broszurę „Kochasz? Czytaj razem z dzieckiem!”, w której rodzice znajdą informacje o korzyściach płynących ze wspólnej lektury. Najmłodsi czytelnicy  jako pełnoprawni użytkownicy biblioteki szkolnej wypożyczyli pierwszą książkę.

            Ponadto nauczyciele bibliotekarze zaprosili rodziców uczniów klas pierwszych do udziału  w akcji promującej czytanie „Poczytajmy sobie”. Za pośrednictwem wychowawców przekazali list do każdego rodzica w formie papierowej, zachęcający do wspólnego czytania   z dzieckiem oraz kartę pracy.

            Pasowanie na czytelnika to nie tylko miła tradycja, ale także inwestycja w przyszłość dzieci. Promuje miłość do książek, rozwija wyobraźnię i kształtuje pozytywny stosunek do nauki.   To chwila, którą wielu uczniów zapamięta na długo!

            Serdecznie zachęcamy wszystkich rodziców do wspierania swoich dzieci w tej niezwykłej podróży po świecie literatury. Razem możemy budować w nich zamiłowanie do książek na całe życie!

             

          • FINALISTA WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU PRZEDMIOTOWEGO Z HISTORII - SP GORZKOWICE

          •  

            Uczniowie Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach każdego roku biorą udział w kuratoryjnych konkursach przedmiotowych, które są ważnym etapem w zdobywaniu wiedzy i kształtowaniu własnej przyszłości, pozwalają zmierzyć się z zagadnieniami, których nie omawia się na lekcjach, a  zdobycie  tytułu laureata czy finalisty daje sporo przywilejów.  

                     24 stycznia 2025r. w Łodzi odbył się etap wojewódzki konkursu z historii. Zakwalifikował się do niego uczeń klasy 8a Przemysław Bieliński. Po ogłoszeniu wyników okazało się, że osiągnął bardzo wysoki wynik i uzyskał tytuł finalisty Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii, w związku z czym otrzyma dodatkowe punkty  za szczególne osiągnięcia  uwzględniane podczas procesu rekrutacyjnego do szkoły średniej. Warto zmierzyć się z zadaniami konkursowymi nie tylko mając na uwadze te dodatkowe przywileje, ale przede wszystkim, żeby sprawdzić, na ile ma się predyspozycje w wybranym kierunku.

            Dokumentem potwierdzającym uzyskanie danego tytułu wraz z przysługującymi uprawnieniami i przywilejami jest zaświadczenie wystawione zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. Zaświadczenia kuratora oświaty są ważne na terenie całego kraju.

            Gratulujemy Przemysławowi tytułu finalisty i życzymy dalszych sukcesów w nauce. Przyznany tytuł finalisty jest dowodem  na sumienną,  pilną pracę i niezwykłe umiejętności naszego  zwycięzcy oraz  świadczą o posiadaniu szerokiej wiedzy historycznej. Gratulujemy również opiekunowi, nauczycielowi historii - Pani Agnieszce Zyzik.

          • PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA

          • Dlaczego pierwsza pomoc przedmedyczna jest tak ważna? – na to pytanie odpowiadali uczniowie klasy 1a Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach podczas zajęć z udziałem starszych koleżanek i kolegów, reprezentujących Dziecięce i Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze z Niechcic i Gorzkowic. Podczas zajęć uczniowie obejrzeli film edukacyjny o zasadach udzielania pierwszej pomocy m.in. o sprawnym wzywaniu pomocy, o sprawdzaniu oddechu, o pozycji bocznej oraz resuscytacji. Uczniowie pod czujnym okiem Druhów przypomnieli sobie numery alarmowe oraz samodzielnie ćwiczyli pozycję boczną ustaloną. Uczniowie bardzo chętnie wcielali się w role poszkodowanych, jak i osób ratujących życie. Organizatorami pouczającej lekcji były: wychowawczyni klasy p. Aneta Krawczyk oraz  p. Maria Kurzawska.

          • PODSUMOWANIE AKCJI - RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ

          • 28 stycznia 2025 r. w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach odbyło się podsumowanie akcji ratujemy i uczymy ratować. Jak wiemy, pod tym hasłem kryje się konieczność uświadamiania wszystkim jak ważna jest umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. W wielu klasach w ramach tej edukacji odbyły się już wcześniej szkolenia i pokazy. Uczniowie klas czwartych i piątych mieli możliwość wykazania się w konkursie na plakat tematycznie poświęcony ratownictwu, a starsi (klasy 6 – 8) pisali test wiedzy o pierwszej pomocy przedmedycznej.

            Akcja obejmowała również zagadnienia z profilaktyki, które omawiały:

            • zdrowe odżywianie - zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały,
            • regularną aktywność fizyczną dostosowaną do możliwości,
            • unikanie szkodliwych nałogów takich jak palenie papierosów, e-papierosów, czy spożywanie alkoholu,
            • odpoczynek i dbanie o równowagę psychiczną.

            Nasi młodsi uczniowie obejrzeli z zapartym tchem krótkie filmiki omawiające powyższą tematykę, zaś starsi pokazali swoje umiejętności praktyczne w przygotowanych przez siebie scenach poświęconych m. in. resuscytacji, zadławieniom, omdleniom, atakom epilepsji, krwotokom z nosa czy sposobom przenoszenia poszkodowanego.

            Ponadto przybyli goście: Pani Bogumiła Rutkowska – dietetyk kliniczny – poruszyła bardzo ważne zagadnienia dotyczące zdrowego odżywiania u dzieci, a pan Rafał Zawisza – strażak i honorowy krwiodawca – wyjaśnił uczniom, dlaczego krwiodawstwo jest tak bezcenne i potrzebne. Pan Rafał w kwestii bezpieczeństwa pożarowego naświetlił także uczniom zagrożenia związane z obecnością tlenku węgla (II) – czadu – i ochrony przed tym zagrożeniem.

            Nad całością wydarzenia czuwały panie Marta Kołtunik, Agata Kukulska i Agnieszka Ziemba.

          • PODSUMOWANIE WOŚP 2025

          • Szkolne Koło Wolontariatu POMOCniaki dokonało zbiórki na rzecz WOŚP do stacjonarnej puszki w szkole. Podczas niemalże miesięcznej zbiórki udało się uzbierać kwotę 1990,55 zł:))) Dziękujemy serdecznie wszystkim darczyńcom. Podczas niedzielnej zbiórki zewnętrznej uczniowie klas ósmych również przyczynili się do powiększenia rekordu Gorzkowice Team WOŚP. Dziękujemy wolontariuszom: Lena Bulińska , Lena Pielużek, Bartosz Foksowicz, Konrad Cichosz, Julia Łyczkowska, Kornelia Wieńczek, Natalia Stasiak, Nikola Klekocińska, Anna Korzela oraz opiekunom wspierającym działania uczniów - koordynatorowi SKW POMOCniaki p. Izabeli Jachimczak, p. Annie Barańskiej, p. Ewelinie Nowak, p. Krystynie Miastkowskiej, p. Magdalenie Ałaszewskiej, p. Monice Jachimczak, p. Agnieszce Kubiak oraz p. Katarzynie Motyce. Zbiórkę przeprowadziła również uczennica klasy 3 - Lena Olczyk, która była indywidualnie zarejestrowanym wolontariuszem.

          • LEKCJA OTWARTA NA ZAJĘCIACH INDYWIDUALNYCH

          • 28 stycznia 2025r. odbyła się lekcja otwarta z uczniem  na temat: Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych. Zajęcia te miały na celu zwiększenie świadomości na temat bezpiecznych praktyk podczas zimowych aktywności oraz umiejętne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w procesie edukacyjnym. Celami lekcji było zwiększenie świadomości na temat potencjalnych zagrożeń podczas ferii zimowych. Nauka praktycznych umiejętności związanych z bezpiecznym korzystaniem z zimowych atrakcji. Integracja technologii TIK w procesie nauczania, aby uczynić lekcję bardziej angażującą i  interaktywną. Nauczyciel wprowadził do tematu krótko omawiając, dlaczego bezpieczeństwo jest ważne podczas ferii zimowych. Uczeń został zapoznany z dziesięcioma zasadami bezpiecznych praktyk podczas ferii zimowych. Nauczyciel w dalszej części zachęcił ucznia do ułożenia hasła bezpieczne ferie, a uczeń reagując na polecenie opiekuna podjął się wykonania zadania w swoim indywidualnym tempie pracy. Chłopiec w czasie tych zajęć korzystał z aplikacji edukacyjnych (wordwall) na tablicy multimedialnej, która pozwoliła na rozwiązywanie quizów dotyczących bezpieczeństwa.

            Interaktywna aplikacja pomogła uczniowi lepiej zrozumieć i zapamiętać materiał. Technologia umożliwiła dostosowanie tempa i stylu nauczania do potrzeb ucznia, który miał też okazję doskonalić swoje umiejętności korzystania z nowoczesnych urządzeń.

             

          • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI O OFIARACH HOLOKAUSTU ""To się stało, a więc może znów się zdarzyć..." Primo Levi

          •      Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu (International Day of Commemoration in Memory of the Victims of the Holocaust) to święto obchodzone 27 stycznia, w rocznicę wyzwolenia niemieckiego obozu Auschwitz-Birkenau. Zostało uchwalone przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2005 r., by uczcić pamięć Żydów pomordowanych w czasie II wojny światowej. Obchody tego dnia odbywają się na całym świecie. Zagłada ludności żydowskiej była zaplanowanym i konsekwentnie przeprowadzanym przez III Rzeszę Niemiecką procesem masowego wymordowania Żydów na wszystkich opanowanych terenach Europy, choć zdecydowana większość ofiar pochodziła z okupowanej Polski i Europy Wschodniej. Równolegle do niej przeprowadzona została akcja ludobójstwa ludności romskiej (Porajmos). W pierwszej kolejności przygotowywano zagładę Żydów z Generalnego Gubernatorstwa – zaplanowano ją szczegółowo i nazwano Akcją Reinhardt (Einsatz Reinhardt). W Bełżcu, Sobiborze i Treblince zamordowano (głównie w komorach gazowych) co najmniej milion Żydów.

            W tym dniu w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach pani Ewa Rakowska-Kister zorganizowała wystawę tematyczną dotyczącą Holokaustu. Natomiast w starszych klasach: 6 - 8 pani Agnieszka Zyzik przedstawiła prezentację multimedialną związaną z obchodami tegoż święta. Dziś bardziej niż kiedykolwiek musimy pamiętać o przeszłości i budować lepszą przyszłość, uświadamiać i uwrażliwiać młodych ludzi na okrucieństwo, wojnę i niesprawiedliwość społeczną.