• GIEŁDA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ W GORZKOWICACH

          • Zbliża się czas, kiedy uczniowie ósmych klas szkoły podstawowej muszą podjąć jedną z ważniejszych decyzji w swoim życiu, którą szkołę wybrać, by w niej kontynuować naukę. Większość młodych ludzi nie ma jeszcze sprecyzowanych planów na przyszłość. Nie wiedzą, gdzie chcą poznawać tajniki wybranego przez siebie zawodu. Ta decyzja nie należy do najłatwiejszych. Tuż przed ostatecznym wyborem warto poznać oferty szkół. Takie spotkania często pozwalają rozwiać wiele wątpliwości.

            W związku z tym Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza 19 marca 2025 roku zorganizowała giełdę. Na zaproszenie odpowiedziały 23 szkoły z województwa łódzkiego z powiatów: piotrkowskiego, radomszczańskiego i bełchatowskiego oraz 1 szkoła z województwa opolskiego. Każda z nich zaprezentowała swoją ofertę edukacyjną. W części oficjalnej uczniowie klas VIII wysłuchali krótkich prezentacji każdej ze szkół. Następnie przy stoiskach mogli zapoznać się ze szczegółową ofertą placówki oraz osobiście porozmawiać z nauczycielami i uczniami, którzy zachęcali do podjęcia nauki w ich szkole. Podczas giełdy gościliśmy również uczniów ze Szkoły Podstawowej w Gorzędowie.

            Organizatorami przedsięwzięcia byli: p. A. Chycka, p. L. Marusińska, p. M. Ałaszewska, p. M. Jachimczak oraz wychowawcy klas 8: p. E. Rakowska-Kister, p. A. Zyzik, p. R. Gnyp.

            Zdjęcia: p. M. Rzepecki

            Organizatorzy dziękują p. M. Treścińskiej - Niemczyk dyrektorowi SP, p. M. Sadurze wicedyrektorowi SP, p. M. Ościk kierownikowi świetlicy szkolnej, p. M. Siewierskiemu,  nauczycielom pełniącym opiekę nad uczniami za pomoc w sprawnym przeprowadzeniu giełdy.

             

            Szczególne podziękowania kierujemy do rodziców i uczniów, którzy przygotowali słodki poczęstunek dla gości.

             

          • OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA ANTYSMOGOWA

          • Nie ma nic bardziej uniwersalnego niż powietrze – potrzebujemy go wszyscy, aby żyć, zdrowo się rozwijać, realizować swoje pasje. Niestety, gdy powietrze, którym oddychamy, jest zanieczyszczone, stopniowo zaczyna wpływać negatywnie na nasze zdrowie. A długotrwałe przebywanie w okolicy narażonej na smog to ryzyko wielu, nawet bardzo poważnych chorób.

            Dlatego dążenie do poprawy jakości powietrza, mądra edukacja to nadrzędny cel jaki sobie powinniśmy postawić.

            W związku z tym, już po raz trzeci uczennice naszej szkoły : Anna Korzela, Anna Łęgowiak, Maja Korpas, Natalia Stasiak i Amelia Orlik wzięły udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Antysmogowej.

            Test składał się z 40 pytań, a czas na rozwiązanie to 70 minut.

            Do olimpiady dziewczęta przygotowywały się na zajęciach koła chemicznego prowadzonego w ramach wolontariatu przez p. Agnieszkę Ziembę.

             Życzymy sukcesów i przejścia do kolejnego etapu.

          • URODZINY LUDOLFINY

          • "…Chcesz policzyć pole koła? Bez Pi tego nie dokonasz.
            No, a obwód moi mili? Co byśmy bez Pi zrobili?...”

            Liczba pi jest stałą matematyczną wyrażającą stosunek obwodu koła do długości jego średnicy. Fascynuje ludzkość już od czasów starożytności, a jako pierwszy jej właściwości i znaczenie w matematyce badał w III w. p.n.e. Archimedes, dlatego też bywa nazywana stałą Archimedesa. Swoje trzecie imię – ludolfina – zawdzięcza niemieckiemu matematykowi Ludolphowi van Ceulenowi, który w XVII wieku podał jej rozwinięcie z dokładnością do 35 miejsc po przecinku. Od XVIII wieku znana jest jako π – od pierwszej litery greckiego słowa oznaczającego obwód. Jest jedyną liczbą, która ma swoje święto. Inspiruje naukowców i artystów, którzy tworzą wierszyki ułatwiające zapamiętanie kolejnych cyfr jej rozwinięcia dziesiętnego, a polska noblistka Wisława Szymborska poświęciła jej jeden ze swoich wierszy.

            Jej rozwinięcie dziesiętne nigdy nie będzie miało końca. Tak więc nawet 3,14159265358979323846264338327950288419716939937510582097494459230781640628620899862803 42534211706…to dopiero jego początek. 

            W naszej szkole obchodziliśmy święto liczby Pi we wszystkich klasach. Uczniowie klas pierwszych kolorowali liczbę Pi w klasach drugich bawili się układając Pi – puzzle, a w trzecich przedstawili liczbę Pi w postaci barwnej spirali. Uczniowie klas czwartych odkodowali zaszyfrowane obrazki z liczbą Pi,  piątych malowali „Miasto Pi”, a uczniowie klas szóstych przedstawili liczbę Pi w barwnej postaci geometrycznej. Korytarz szkolny ozdobiliśmy plakatami wykonanymi przez uczniów klas piątych i siódmych. W klasie ósmej uczniowie obejrzeli film pt. „Skąd się wzięła liczba Pi?” 

            W każdej klasie wyświetlona została prezentacja, przedstawiająca krótką historię liczby Pi, sposób wyznaczania i znaczenie tej liczby dla nauki.

            Święto liczby Pi jest doskonałą okazją do poszerzenia swojej wiedzy, rozbudzenia nowych pasji i zainteresowań.

             

          • WYCIECZKA DO TEATRU MUZYCZNEGO W ŁODZI NA SZTUKĘ PT. "ZEMSTA" ALEKSANDRA FREDRY

          •  

               Wizyta w teatrze na spektakl pt. "Zemsta" Aleksandra Fredry to doskonała okazja do zapoznania się z klasyką polskiej literatury i teatru. Autor stworzył  komedię, która jest pełna zabawnych postaci i sprytnych intryg.

                W dniu 14 marca 2025 roku uczniowie klas ósmych oraz siódmej wzięli udział w wycieczce do Teatru Muzycznego w Łodzi, gdzie obejrzeliśmy spektakl oparty na słynnej komedii Aleksandra Fredry pt. „Zemsta”. Wycieczka miała na celu zapoznanie uczniów z jednym z najważniejszych dzieł literatury polskiej oraz z teatrem muzycznym, który łączy elementy muzyczne z klasyczną formą przedstawienia teatralnego. Po porannym spotkaniu w szkole, wszyscy uczniowie i nauczyciele udali się w podróż autokarem do Łodzi. Wycieczka minęła w miłej atmosferze,  mieliśmy okazję porozmawiać o samej sztuce i jej bohaterach.

            Teatr Muzyczny w Łodzi to jedna z najważniejszych instytucji kulturalnych w mieście, która słynie z wysokiego poziomu artystycznego swoich produkcji. Gmach teatru, w którym odbyło się przedstawienie, wyróżnia się zarówno nowoczesnym wyglądem, jak i wspaniałą akustyką. Czas przed spektaklem spędziliśmy na zwiedzaniu budynku i przygotowaniach do rozpoczęcia przedstawienia.

             „Zemsta” to komedia napisana przez Aleksandra Fredrę w 1834 roku. Akcja sztuki rozgrywa się w Polsce, w XVIII wieku, w zamku, w którym mieszkają dwaj zwaśnieni sąsiedzi — Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek. Konflikt pomiędzy nimi, wynikający z różnic charakterów oraz małżeńskich intryg, jest podstawą całej komedii. Reżyseria przedstawienia w Teatrze Muzycznym była wyjątkowa. Zdecydowano się na adaptację, w której tekst klasyczny został wzbogacony o muzykę na żywo, co nadało sztuce niepowtarzalny charakter. Całość była dynamiczna, pełna humoru i zaskakujących zwrotów akcji, które nawiązywały do tradycji komedii dell'arte. Bohaterowie spektaklu zostali świetnie odegrani przez aktorów. Cześnik Raptusiewicz był pełen energii i temperamentny, podczas gdy Rejent Milczek odznaczał się spokojem i powagą. Postacie takie jak Papkin, Wacław, Klara czy Emilia dodawały przedstawieniu lekkości i wdzięku. Muzyka, która towarzyszyła przedstawieniu, wzbogaciła przekaz emocjonalny i nadała całości nowoczesnego charakteru.

            Po zakończeniu przedstawienia wszyscy byliśmy pełni wrażeń. Widzowie, zarówno młodsi, jak i starsi, śmiali się z zabawnych dialogów i błyskotliwych komentarzy bohaterów. Muzyka dodała do całej produkcji energii, a scenografia i kostiumy świetnie oddały ducha XVIII wieku. Atmosfera w teatrze była niepowtarzalna, a spektakl dostarczył Nam nie tylko rozrywki, ale także skłonił do refleksji na temat ludzkich wad i zalet, a także mechanizmów społecznych.

            Wycieczka  była dla nas wyjątkowym doświadczeniem.  Mieliśmy okazję na żywo zobaczyć, jak klasyczne dzieło może być przekształcone w nowoczesne przedstawienie, łączące teatr i muzykę. Sztuka Aleksandra Fredry, pełna dowcipu, celnych obserwacji społecznych oraz znakomitych postaci, wciąż zachwyca i bawi, a forma teatralna, jaką zaprezentowano w Łodzi, była wspaniałym dopełnieniem tej literackiej klasyki. Po spektaklu, szybka wizyta w McDonald's to świetny sposób na zakończenie dnia,  można się zrelaksować, porozmawiać z kolegami i koleżankami, a przy okazji spróbować ulubionych przekąsek.

             

          • REALIZACJA KOLEJNEGO ZADANIA PROJEKTU "ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM" W KL. 1 A

          • Klasa 1a Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach aktywnie uczestniczy w 15. edycji projektu "Zdrowo jem, więcej wiem". W ramach realizacji zadania „Słone i słodkie przekąski” uczniowie zdobyli cenną wiedzę na temat wpływu takich przekąsek na zdrowie oraz nauczyli się wybierać zdrowe zamienniki.

            Następnie pierwszaki utrwaliły tę wiedzę w kreatywny sposób, wykonując kolejne zadanie – "Opowieść o słodyczach". Celem zadania było przygotowanie opowieści dotyczącej wpływu słodyczy na zdrowie oraz propozycji zdrowych zamienników. Uczniowie mieli pełną swobodę w wyborze formy swojej pracy. Dzięki wsparciu rodziców powstały opowiadania, komiksy, wiersze, rysunki oraz prezentacje.

            Efekty swojej twórczości uczniowie z radością zaprezentowali swoim  kolegom z klasy 1b , dzieląc się wiedzą i pomysłami na zdrowe odżywianie.

            W spotkaniu uczestniczyła również Wicedyrektor szkoły Pani Małgorzata Sadura.

            Koordynatorem projektu jest wychowawca klasy 1a - pani Aneta Krawczyk.

          • DZIEŃ NAUKI POLSKIEJ

          • W naszej szkole  obchodziliśmy Dzień Nauki Polskiej, upamiętniający rocznicę urodzin wybitnego astronoma, Mikołaja Kopernika. Była to doskonała okazja do przybliżenia naszym  uczniom sylwetek sławnych naukowców oraz ich dokonań.

            W ramach obchodów uczniowie klas 1-3 obejrzeli krótki film animowany pt. "Mikołaja Kopernika pierwsze spotkania z niebem", zrealizowany na zlecenie Muzeum Okręgowego w Toruniu. Film przedstawia historię młodego chłopca, który z zaciekawieniem odkrywa tajemnice wszechświata, co inspiruje go do dalszych badań.

            Dzieci miały także okazję wspólnie zaśpiewać piosenkę "W Układzie Słonecznym", dzięki czemu mogły lepiej zapamiętać nazwy planet oraz porządek ich występowania w naszym układzie planetarnym. Nie zabrakło również odniesienia do słynnej teorii Kopernika, który "wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię", co zapoczątkowało nową erę w nauce.

            Pod okiem wychowawców uczniowie przeprowadzili fascynujące eksperymenty naukowe, takie jak elektryzowanie balonów, pompowanie balonów sodą, domowy wulkan oraz gasnąca świeczka. Te proste, ale efektowne doświadczenia rozbudziły ciekawość i zachęciły dzieci do dalszego odkrywania tajemnic fizyki i chemii.

            Zwieńczeniem obchodów było rozstrzygnięcie konkursu plastycznego "Świat oczami Kopernika". Zadaniem uczestników było zaprojektowanie przestrzennego modelu Układu Słonecznego. Prace konkursowe oceniano pod kątem pomysłowości, zgodności z tematem, oryginalności, techniki wykonania, wykorzystania materiałów z recyklingu oraz staranności i estetyki.

            Komisja konkursowa w składzie : Wicedyrektor szkoły p. Małgorzata Sadura, p.  Maria Kurzawska oraz p.  Małgorzata Soja, wyłoniła zwycięzców:

            I miejsce:  Hanna Babert – klasa 3a

            II miejsce: Antoni Augustyniak – klasa 3c, Laura Piekarska – klasa 1a, Kacper Jarosz – klasa 1b,

            III miejsce: Pola Janiec – klasa 3c, Alicja Gal – klasa 1a, Filip Stolarski – klasa 1b

            Wyróżnienie: Filip Lasek – klasa 3c.

            Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie.

            W klasach 4-8 uczniowie przygotowali plakaty przedstawiające dokonania najwybitniejszych polskich naukowców takich jak: Jan Heweliusz, Ignacy Łukasiewicz, Karol Olszewski, Zygmunt Wróblewski, Maria Skłodowska-Curie, Stefan Banach, Jan Czochralski, Stanisław Ulam, Henryk Arctowski, Zbigniew Religa, Jan Szczepanik, Napoleon Cybulski. Dużym zaangażowaniem i ogromem pracy wykazali się chłopcy z klasy 7a, którzy wykonali przestrzenne modele Układu Słonecznego. Dodatkowo podczas lekcji chemii, przyrody, geografii i  fizyki uczniowie poszerzali swoją wiedzę oglądając krótkie filmy przybliżające sylwetki znanych naukowców. Dowiedzieli się również kto wynalazł wycieraczki samochodowe, kamizelkę kuloodporną, czy wykrywacz min.

            Dzień Nauki Polskiej był pełen inspirujących aktywności, dzięki którym uczniowie mogli w przyjemny sposób zdobywać wiedzę o Wszechświecie, wkładzie Mikołaja Kopernika oraz innych naukowców w naszą naukę.

            Koordynatorkami tego dnia w szkole były: p.  Aneta Krawczyk i p. Aleksandra Pawelec.

             

             

          • KONKURS MULTIMEDIALNY "HISTORIA PIENIĄDZA"

          • 10 marca 2025r. został rozstrzygnięty konkurs multimedialny pn. „Historia pieniądza”, który został zorganizowany dla uczniów klas 4 - 6 przez Szkolną Kasę Oszczędnościową.

             Celem konkursu było pogłębienie wiedzy uczniów na temat historii pieniądza oraz rozwijanie umiejętności multimedialnych. Uczestnicy mieli za zadanie stworzyć prezentacje multimedialne, które w ciekawy sposób przedstawiają ewolucję środków płatniczych.

            Wszystkie prace zostały ocenione przez komisję konkursową w składzie:

            • Wicedyrektor szkoły p. Małgorzata Sadura,
            • p. Grażyna Mastalerz,
            • p. Aneta Zawada,
            • p. Aneta Krawczyk,
            • p. Maria Kurzawska.

            Komisja brała pod uwagę zarówno zawartość merytoryczną, jak i walory estetyczne prezentacji i wyłoniła poniższych zwycięzców konkursu:

            I miejsce – Michalina Mucha kl. 5a

            II miejsce – Joanna Kowalczyk kl. 4c

            III miejsce – Zofia Tarwacka kl. 5a

            Zwycięska prezentacja zostanie przedstawiona przez autora w klasach 1-3.

            Gratulujemy zwycięzcom i serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie.

             

          • OTRZYMALIŚMY DOFINANSOWANIE NA ZAKUP KSIĄŻEK!

          •  

            Z radością informujemy, że nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 12000 zł    na zakup książek w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025 – Priorytet 3.

            Program ten jest inicjatywą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Biblioteki Narodowej. Jego głównym celem jest wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Dzięki temu projektowi młodzi czytelnicy mają dostęp do nowych, atrakcyjnych i inspirujących książek, które mogą wzbogacić ich wiedzę, rozwijać zainteresowania i kształtować wyobraźnię.

            Dzięki otrzymanym środkom biblioteka zostanie uzupełniona o:

            • Nowe egzemplarze lektur szkolnych, które ułatwią uczniom dostęp do obowiązkowych pozycji literackich.
            • Atrakcyjną beletrystykę dla dzieci i młodzieży – w szczególności książki nagradzane    i wyróżniane w ostatnich latach w kategorii książka dziecięca i młodzieżowa.
            • Książki popularnonaukowe, które pomogą uczniom zgłębić wiedzę z różnych dziedzin i rozwijać swoje zainteresowania.
            • Komiksy i powieści graficzne, które cieszą się rosnącą popularnością wśród młodych czytelników.
            • Książki rozwijające kompetencje społeczne, emocjonalne i kulturowe, wspierające rozwój osobisty oraz wrażliwość na otaczający świat.

            Chcemy, aby biblioteka szkolna jak najlepiej odpowiadała na potrzeby czytelników, dlatego zapraszamy uczniów, nauczycieli i rodziców do aktywnego udziału w wyborze książek

            W ramach programu planujemy organizację wydarzeń promujących czytelnictwo: konkursów, akcji czytelniczych oraz spotkań z książką. Pragniemy, aby nasza biblioteka była miejscem inspiracji i odkrywania literackich pasji.

             

          • DZIEŃ LOGOPEDY

          • 6 marca obchodziliśmy w naszej szkole Europejski Dzień Logopedy. Z tej okazji uczniowie klas pierwszych i drugich uczestniczyli w zajęciach logopedycznych. Dzieci poznały ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, dowiedziały się co pomaga nam ładnie mówić, wykonały ćwiczenia oddechowe, dmuchały baloniki, piłeczki oraz piórka. Nie zabrakło również zabaw dźwiękonaśladowczych.

            Na co dzień opieką logopedyczną w naszej szkole objęci są uczniowie z zaburzeniami mowy. Prowadzone są systematycznie zajęcia dla każdego ucznia. Program zajęć dostosowany jest do wady wymowy lub zaburzenia mowy, w każdym przypadku indywidualnie. W terapii logopedycznej stosowane są ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne, logorytmiczne, słuchowe oraz komunikacja alternatywna i wspomagająca. W pracy z uczniami wykorzystywane są kreatywne pomoce logopedyczne, różnorodne gry logopedyczne oraz programy multimedialne, które mają na celu uatrakcyjnienie ćwiczeń oraz przyczyniają się do efektywnego oddziaływania logopedycznego.

             

          • DZIEŃ KOBIET W NASZEJ SZKOLE

          • Dnia 7 marca 2025 roku w naszej szkole odbyły się radosne obchody Dnia Kobiet, które w tym roku przebiegały pod hasłem „Dzień Barbie”. Atmosfera była pełna uśmiechu, a szkolne korytarze wypełniły się różowymi stylizacjami dziewczynek, które z radością wzięły udział w tematycznej zabawie.

            Z okazji tego wyjątkowego dnia Samorząd Uczniowski przygotował dla wszystkich nauczycieli oraz pracownic szkoły drobne upominki jako wyraz wdzięczności i szacunku za ich codzienną pracę. Nie zabrakło również miłych gestów w klasach – chłopcy wręczyli koleżankom drobne upominki, umilając im ten dzień.

            Święto przebiegło w serdecznej atmosferze, pełnej życzliwości i pozytywnej energii. To był wyjątkowy dzień, który na długo pozostanie w naszej pamięci!

             

          • ZAJĘCIA PT. "POCZĄTKI HARCERSTWA"

          •  "Zawsze staraj się być najlepszym w tym, co robisz, ale pamiętaj, że prawdziwa siła to umiejętność dzielenia się tym z innymi."

             

                W dniu  dzisiejszym  w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach, uczennice  klasy 7B: Antonina Rumik oraz Zuzanna Ziemba (czynne harcerki), podczas lekcji historii zapoznały uczniów klasy 7A z początkami harcerstwa, jego ideami oraz rolą, jaką pełniło w Polsce i na świecie. Uczniowie mogli również poznać najważniejsze wydarzenia, postacie oraz zasady, które kierowały ruchem harcerskim. Zajęcia rozpoczęły się  prezentacją multimedialną, która wprowadziła uczniów w tematykę harcerstwa. Zawierała informacje o początkach ruchu harcerskiego na świecie, który powstał w 1907 roku w Wielkiej Brytanii, za sprawą Roberta Baden-Powella. Uczniowie dowiedzieli się, że harcerstwo szybko rozprzestrzeniło się na inne kraje, w tym dotarło do Polski, gdzie po raz pierwszy pojawiło się w 1910 roku. Następnie zostały omówione najważniejsze etapy rozwoju harcerstwa w Polsce, okres międzywojenny, II wojnę światową, oraz czasy współczesne. Uczniowie zapoznali się z postaciami, które miały kluczowe znaczenie dla harcerstwa, w tym z Andrzejem Małkowskim, który jest uznawany za ojca harcerstwa polskiego, oraz z historią Harcerskiej Organizacji "Szare Szeregi" w czasie okupacji niemieckiej. W trakcie zajęć zostały przedstawione również wartości, które stanowią fundament harcerstwa: patriotyzm, odwaga, odpowiedzialność, pomoc innym, a także poszanowanie przyrody. Uczniowie dowiedzieli się, jak harcerze organizują swoje życie, łącząc zabawę, naukę i służbę społeczną.

            Zajęcia zakończyły się quizem sprawdzającym poznaną wiedzę podczas lekcji. Spotkały się z dużym zainteresowaniem wśród uczniów, którzy chętnie zadawali pytania. Widać było, że temat jest im bliski i część z Nich miała już wcześniej kontakt z harcerstwem, czy to poprzez rodzinę, czy też kolegów i koleżanki.

             

          • DZIEŃ KOBIET W KLASIE 4C

          • Dzień Kobiet to coroczne święto obchodzone 8 marca od 1910 roku. Chłopcy z klasy 4 c już dziś, tj. 5 marca złożyli życzenia oraz przygotowali słodki poczęstunek dla swoich koleżanek i wychowawczyni .

            Oprócz słodkości i życzeń była wspólna zabawa integracyjna pt. „Zamiana miejsc” . Polegała ona na tym, że wszyscy uczestnicy siedzieli w kręgu, a jedna osoba stała pośrodku z zamkniętymi oczami. Następnie prowadzący wskazał uczniów, którzy na podany znak musieli zamienić się miejscami. Po otwarciu oczu uczeń musiał wskazać, kto zamienił swoje miejsce.

            Zabawa ta sprzyjała integracji i lepszemu poznawaniu się, ale także ćwiczyła   refleks.

            Dzisiejsza lekcja pokazała, że można wspólnie spędzać czas, fajnie się bawić,
            a jednocześnie ćwiczyć spostrzegawczość i pamięć.

          • NOWE POMOCE DO WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

          • Szkoła Podstawowa w Gorzkowicach pozyskała kolejne pomoce do wykorzystania podczas zajęć wychowania fizycznego. Wśród pomocy są piłki do gry koszykówkę, siatkówkę, taśma miernicza 30m oraz koszulki znaczniki do gier zespołowych.

          • Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

          • „Szukali światła w mroczne dni, przed Bogiem tylko chyląc kark.
            Pośród klęczących dumnie szli, w pogardzie mając każdy targ…”

             

                 W dniu 1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych, który został ustanowiony w 2011 roku na mocy ustawy Sejmu RP. Dzień ten ma na celu upamiętnienie żołnierzy, którzy po II wojnie światowej kontynuowali walkę o wolną Polskę, sprzeciwiając się reżimowi komunistycznemu narzuconemu przez ZSRR. Żołnierze Wyklęci to nazwa nadana członkom antykomunistycznego ruchu oporu, którzy walczyli z władzą komunistyczną w latach 1944-1963. Należy do nich wiele różnych organizacji, takich jak Armia Krajowa, Narodowe Siły Zbrojne, czy Wolność i Niezawisłość. Ci ludzie nie tylko walczyli z niemieckimi okupantami podczas wojny, ale także kontynuowali opór po jej zakończeniu, walcząc z sowiecką dominacją w Polsce. Niestety, po zakończeniu II wojny światowej wielu z tych bohaterów zostało brutalnie prześladowanych przez władze komunistyczne. Zostali uznani za wrogów państwa, a ich działalność często była przemilczana lub fałszowana. W wyniku tego, przez wiele lat byli zapomniani, a ich walka była ignorowana w oficjalnej narracji historycznej.

            Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych to okazja, aby oddać hołd tym, którzy nie pogodzili się z komunistycznym reżimem i walczyli o wolność Polski. To także czas na przypomnienie o ich bohaterstwie, poświęceniu i tragicznym losie. W wielu miejscach w Polsce organizowane są uroczystości, w tym msze, marsze pamięci i wystawy, które mają na celu edukowanie młodego pokolenia o historii tych wydarzeń.

            Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach włączyła się również w obchody NDPŻW.  Nauczyciele historii: pani Ewa Rakowska – Kister oraz pani Agnieszka Zyzik przeprowadziły pogadanki i lekcje o Żołnierzach Wyklętych z wykorzystaniem wśród starszych uczniów filmów edukacyjnych Instytutu Pamięci Narodowej,  w klasach VII - VIII zorganizowany został pokaz filmów pt.”  Żołnierze Wyklęci”  prod. TVP oraz „Żołnierze Niezłomni” - Danuta Siedzikówna - „Inka” prod. IPN. Zorganizowana została również wystawa tematyczna poświęcona  działaniom Żołnierzy Niezłomnych.

            Obchody Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych są okazją do refleksji nad wartością wolności, niepodległości i poświęcenia w walce o lepszą przyszłość. Żołnierze Wyklęci, mimo trudnych warunków i braku wsparcia, nie poddali się i pozostali wierni swoim ideałom.

             

          • Manipulacja w mediach społecznościowych, czyli praktyczne szkolenie dla współczesnych użytkowników portali

          • Uczniowie klasy 8b i 7b uczestniczyli w szkoleniu na temat manipulacji w sieci. Celem zajęć było uświadomienie młodzieży, jakie techniki manipulacyjne są stosowane w internecie oraz jak się przed nimi bronić. Spotkanie miało miejsce na żywo, a wszystko dzięki nowoczesnym technologiom, które każdego dnia wspierają pracę uczniów w zdobywaniu wiedzy i poszerzaniu horyzontów.

            Podczas szkolenia uczniowie dowiedzieli się:

            - czym jest manipulacja w sieci i jakie są jej najczęstsze formy (fake newsy, deepfake, clickbaity, phishing),

            - jakie mechanizmy psychologiczne sprawiają, że ludzie łatwo ulegają dezinformacji,

            - jak rozpoznawać i weryfikować informacje w internecie,

            - jakie konsekwencje może mieć szerzenie nieprawdziwych treści,

            - jak chronić swoją prywatność i nie dać się zmanipulować np. reklamom czy fałszywym profilom.

            Efekty szkolenia:

            Uczniowie zdobyli wiedzę na temat zagrożeń związanych z manipulacją w sieci i nauczyli się bardziej krytycznie podchodzić do treści dostępnych w internecie. Po szkoleniu potrafią lepiej rozpoznawać fałszywe informacje oraz wiedzą, jak sprawdzać ich wiarygodność. Ponadto zwiększyła się ich świadomość na temat ochrony danych osobowych i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych.

            Szkolenie spotkało się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy aktywnie uczestniczyli w dyskusji i dzielili się swoimi doświadczeniami. Dzięki zdobytej wiedzy będą mogli bardziej świadomie i bezpiecznie poruszać się w przestrzeni internetowej.

          • INNOWACJA PEDAGOGICZNA PN. "POZNAJ SWÓJ KRAJ" – ZAKOPANE

          • Innowacja pedagogiczna pn. "Poznaj Swój Kraj" w tym miesiącu miała na celu przybliżenie uczniom świetlicy walorów turystycznych, kulturowych i historycznych Zakopanego, znanego jako zimowa stolica kraju. Miasto to, położone u stóp Tatr, zachwyca nie tylko malowniczymi krajobrazami i unikalną architekturą góralską, ale także bogatą ofertą atrakcji turystycznych, takich jak Gubałówka, Krupówki, Morskie Oko czy Wielka Krokiew.

            Uczniowie na początku zajęć obejrzeli legendę pt. „Rycerze śpiący w Tatrach”. Następnie mieli szansę poznać lokalną kulturę poprzez góralską muzykę, taniec, sztukę oraz tradycyjną kuchnię, co sprzyja rozwijaniu wiedzy geograficznej i historycznej oraz promowaniu aktywności fizycznej. Podczas zajęć mieli także możliwość zaplanowania górskiej wycieczki pieszej wykorzystując informacje zawarte w przewodnikach i mapach szlaków turystycznych. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali makietę gór wykorzystując odpowiednie do tego materiały.

            Innowacja ta stanowi doskonałą okazję do odkrywania piękna i różnorodności naszego kraju.

          • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

          • Dnia 13.02.2025r. uczniowie klas I – III Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach obchodzili Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Z tej okazji czytali fragmenty ulubionych książek, rysowali do nich ilustracje, wykonywali plakaty, obejrzeli film edukacyjny, powtarzali łamańce językowe, utrwalali zasady pisowni.

            Celem przedsięwzięcia było kształtowanie odpowiedzialności za słowo czytane i pisane, kształcenie umiejętności poprawnego wysławiania się i poprawnej pisowni, uświadamianie uczniom funkcji języka jako doskonałego narzędzia komunikowania się.

            Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego były ciekawym doświadczeniem dla młodszych uczniów naszej szkoły.

            Wydarzenie zostało przygotowane przez wychowawców klas I –III.

          • DZIEŃ ŚWIĘTEGO WALENTEGO

          • 14 lutego 2025 r. nasza szkoła wypełniła się radosną i pełną serdeczności atmosferą. Z okazji Walentynek działała poczta walentynkowa, dzięki której każdy otrzymał kartkę z miłymi życzeniami. Tego dnia uczniowie chętnie założyli tematyczne stroje w odcieniach czerwieni i różu, a całość dopełniły różnorodne akcesoria nawiązujące do święta. Zwieńczeniem obchodów była dyskoteka dla uczniów klas 4-8, podczas której wszyscy bawili się w doskonałej atmosferze. To wyjątkowe wydarzenie dostarczyło wiele radości i na długo pozostanie w naszej pamięci.

          • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

          • „Mowa nasza, nasz język jest naszym największym skarbem kulturalnym.

            Broniąc go, bronimy samej istoty naszej kultury.”

                                                              J. Iwaszkiewicz

             

            Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego, ustanowione przez UNESCO w 1999 roku. Święto to ma przypominać o różnorodności językowej, o tym, iż język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Obchody święta zwracają uwagę na potrzebę troski o język ojczysty, jego promocję, ochronę różnorodności językowej jako źródła dziedzictwa kulturowego. Podstawowym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, budowanie porozumienia ponad podziałami, pokoju oraz dbałości o wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.

            Społeczność naszej szkoły również celebrowała ten dzień.

            - Uczniowie klas ósmych przygotowali i obejrzeli na języku polskim prezentacje dotyczące języka ojczystego.

            - Przedstawiciele klas siódmych opracowali metodą dramy fragmenty lektur napisanych przez polskich autorów.

            - Piątoklasiści wzięli udział w konkursie mitologicznym.

            - Uczniowie klas piątych i szóstych przygotowali prezentacje multimedialne dla swoich kolegów.

            - Czwartoklasiści obejrzeli krótkie inscenizacje- fragmenty lektur opracowane przez klasy siódme.

            Ponadto podczas lekcji języka polskiego oraz historii  uczniowie poznawali różne ciekawostki związane z naszym ojczystym językiem, które zostały pokazane poprzez prezentacje multimedialne w ramach zajęć z TIK. Uczniowie wykonywali wybrane przez siebie ćwiczenia z przygotowanych propozycji: ,,Wiem i potrafię’’ – zadania ze składni i fleksji, ,,Ze słownikiem za pan brat’’ – frazeologia, ,,Królestwo ortografii’’ – różnorodne ćwiczenia ortograficzne. Podczas lekcji uczniowie brali też udział w quizie językowym, który składał się z pytań dotyczących ogólnej wiedzy z języka polskiego oraz znajomości polskich przysłów i powiedzeń.  Odczytywanie ich okazało się dla uczniów nie lada wyzwaniem, ale też wywołało mnóstwo śmiechu i zabawy.

             

            Wyniki konkursu mitologicznego:

            I miejsce – Aleksander Soja - klasa 5b

            II miejsce – Kacper Cygan - klasa 5b

                             – Aleksander Jachimczak - klasa 5c

            III miejsce – Jakub Ziemba - klasa 5b

          • KIERMASZ WALENTYNKOWY

          • W minionym tygodniu w naszej szkole odbył się Kiermasz Walentynkowy, zorganizowany przez Szkolne Koło Wolontariatu POMOCniaki oraz Szkolne Koło Caritas. Na stoiskach można było zakupić przepyszne, własnoręcznie przygotowane ciasteczka, babeczki oraz walentynkowe lizaki.

            Cały dochód z kiermaszu został przeznaczony na pomoc dla chorej uczennicy naszej szkoły. Dzięki zaangażowaniu organizatorów, uczniów oraz wszystkich, którzy wsparli akcję, udało się zebrać środki, które zostaną przekazane uczennicy naszej szkoły Amandzie Marcioch.

            Dziękujemy wszystkim za udział i okazane serce! ❤️