• WYCIECZKA TARNOWSKIE GÓRY KL. 5A i 5B

          • Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach z klasy 5a i 5b 8 maja 2023r uczestniczyli w wycieczce szkolnej do Tarnowskich Gór. Zwiedzili zabytkową Kopalnię Srebra wraz ze Skansenem  maszyn parowych i parowozów oraz Sztolnię Czarnego Pstrąga.

            Zabytkowa Kopalnia Srebra jako jedyna w Polsce pozwala zwiedzić podziemia dawnej kopalni kruszców srebronośnych. Obiekt znajduje się w Tarnowskich Górach. Jest fragmentem wyrobisk podziemnych Kopalni Fryderyk, która działała od 1784 do 1912 roku. Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach to obiekt, w którym można podziwiać nie tylko dawne miejsca pracy górników, lecz także przyrodę. grzyby, porosty czy jedyny w Europie lej krasowy. Dzięki multimedialnej ekspozycji poznaliśmy informacje dotyczące tarnogórskiego górnictwa kruszcowego. Wraz ze Sztolnią Czarnego Pstrąga podziemia kopalni zostały uznane przez Prezydenta RP za pomnik historii. Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach to jedno z 17 polskich miejsc wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, co więcej jedyne w województwie śląskim. Stanowi fragment XIX-wiecznej, wydrążonej w dolomitowej skale, sztolni odwadniającej „Fryderyk”. Jej zadaniem było zapobieganie napływowi wód do kopalń. Do dziś doskonale spełnia ona swoją funkcję. W przeszłości tę katorżniczą pracę musiały wykonywać kieraty konne. Obiekt zlokalizowany jest w samym sercu zabytkowego, niemal 200-hektarowego Parku Repeckiego. Niezwykle bogaty drzewostan zdominowany jest przez buki, dęby, graby, jesiony czy lipy. Parkowe alejki zachęcają do rodzinnych spacerów. Poza tym możemy zobaczyć tu wiele zwierząt, w tym ponad 25 gatunków ssaków, zaś w podziemnych korytarzach sztolni spotkać można chociażby nietoperze. Obecnie Sztolnia Czarnego Pstrąga to 600 metrowy fragment XIX wiecznej sztolni Fryderyk odwadniającej podziemia tarnogórskie, który pokonuje się łodziami. Sztolnię można zwiedzać od 1957 roku.

            Opiekunami wycieczki byli nauczyciele: p. Małgorzata Woźniak, p. Małgorzata Kaniowska, p. Katarzyna Kowalska, p. Renata Ziemba

          • UCZENNICA KLASY 5A SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GORZKOWICACH PATRYCJA CICHA WZIĘŁA UDZIAŁ W OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE DLA KLAS IV-VI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH „PROGRAM JUNIOR – EDU - ŻYWIENIE”

          • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka zaprosiły do udziału w ogólnopolskim konkursie dla klas IV-VI szkół podstawowych „JEŻ-owe inspiracje: 12 mocy w 12 miesięcy” w ramach programu Junior-Edu-Żywienie (JEŻ) finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

            Przedmiotem Konkursu było przygotowanie projektu kalendarza na rok 2024 zatytułowanego „JEŻ-owe inspiracje: 12 mocy w 12 miesięcy”, i składającego się z okładki i 12 plansz, po jednej na każdy miesiąc, oraz zawierającego w swojej treści informacje dotyczące żywności i prawidłowego żywienia, inspirowanego programem edukacyjnym Junior-Edu-Żywienie (JEŻ).

          • PIERWSZA GAZETA W NASZEJ SZKOLE

          • W Krakowie 3 stycznia 1661 roku ukazała się pierwsza periodyczna gazeta w języku polskim. Merkuriusz Polski Ordynaryjny” dał początek czasopiśmiennictwa w Polsce.

            Gazetę redagowaną przez uczniów Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach po raz pierwszy opublikujemy w 2023 roku.  O 362 lata będzie młodsza od Merkuriusza Polski. To średnio około sześć pokoleń ludzkich. Czy to dużo? W zasadzie zależy od punktu odniesienia. Gigantyczna różnica jest natomiast w sposobie wydawania gazety. Merkuriusz ukazywał się 1-2 razy w tygodniu w nakładzie 100-200 egzemplarzy i 8-12 stron. NASZA GAZETA ukaże się w jednym egzemplarzu na platformie internetowej i będzie mógł ją przeczytać cały świat, a przynajmniej uczniowie NASZEJ SZKOŁY i ich rodziny, czyli najbliższy nam świat.

            Gazeta będzie ukazywać się na platformie internetowej Junior Media. To edukacyjny projekt dzienników regionalnych Polska Press Grupy skierowany do szkół – uczniów i nauczycieli. Nasza gazetka będzie wydawana pod patronatem Dziennika Łódzkiego. Redakcja gazety szkolnej powstała pod koniec 2022 roku. W redakcji pracują uczniowie SP w Gorzkowicach: Klara Glejzer, Wiktoria Wędzonka, Ada Wilczek, Viktoria Strzewiczek, Dawid Szulc, Jan Woźniak. Zaczęliśmy naszą pracę od ogłoszenia konkursu na tytuł gazety. Uczniowie wrzucali do redakcyjnej skrzynki swoje propozycje. Następnie spośród wszystkich pomysłów sporządziliśmy listę tytułów, na które głosowała społeczność szkolna. Najwięcej głosów otrzymał tytuł: „Echo Szkoły” – propozycja Mai Korpas z klasy 6c. W pierwszym wydaniu gazety będzie można przeczytać wywiad z Majką. Jakie jeszcze ciekawe artykuły pojawią się w pierwszym wydaniu? Proszę czekać cierpliwie. Poprawiamy ostatnie kropki i przecinki.

            Zespół Redakcyjny – Echa Szkoły

          • PROJEKT "WSZYSTKIE DZIECI ZBIERAJĄ ELEKTROŚMIECI"

          • Nasza szkoła przystąpiła do projektu: "Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci".
            W dniu 27.04.2023r. zakończyliśmy akcję, a zebrany sprzęt trafił do utylizacji. Dziękujemy serdecznie wszystkim, którzy czynnie wzięli udział w zbiórce. Celem akcji było podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami.

          • LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI - LEKCJA MATEMATYKI

          • Laboratoria przyszłości - okulary VR na lekcji matematyki w Szkole Podstawowej w  Gorzkowicach. Podczas lekcji matematyki uczniowie klasy VI A mieli okazję zapoznać się z wirtualnym światem brył. Zajęcia poprowadzono za pomocą nowoczesnej technologii, jaką są okulary VR, które szkoła pozyskała z projektu #LaboratoriumPrzyszłości. Okulary VR pozwalają przenieść się w wybraną wirtualną rzeczywistość oraz rozglądać się w niej wykorzystując jedynie ruchy głowy. Używając specjalnej aplikacji nauczyciel wybrał odpowiednie obrazy, które następnie ukazały się przed oczami podopiecznych. Uczniowie z pełnym zaangażowaniem uczestniczyli w lekcji oraz co najważniejsze, z zainteresowaniem chłonęli wiedzę.

          • #LaboratoriaPrzyszłości – ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

          • Im więcej zabawy, tym więcej nauki i nawet 60 minut mija za szybko!  Tak się składa, że w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach na zajęciach rewalidacyjnych kształtowanie procesów uwagi i koncentracji, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej przebiega w harmonijny sposób z wdrażaniem do świadomego korzystania z nowoczesnych technologii.

            Interdyscyplinarny zestaw Photon #LaboratoriaPrzyszłości daje możliwość przedstawienia zadań, ćwiczeń edukacyjnych w sposób interesujący dla ucznia.  Dzieci są twórcze łącząc różne technologie w celu stworzenia swoich unikalnych projektów.Mogą zobaczyć i przetestować, jak technologie działają w praktyce, co przekłada się na bardziej świadome korzystanie z nich, zastosowanie w prawdziwym życiu.

            Dyktando graficzne z wykorzystaniem Interdyscyplinarnego zestawu Photon#LaboratoriaPrzyszlosci – tematyka zajęć przeprowadzonych z uczniem klasy siódmej.

            Uczeń otrzymał zakratkowany arkusz/planszę, który był oznakowany na górnej i bocznej krawędzi literami i cyframi (jak w grze w okręty). Do arkusza była załączona legenda. Podając za pomocą oznaczeń literowo-cyfrowych dwa punkty (początek i koniec odcinka), wskazuje ona, w których miejscach na arkuszu nanieść kreski. Naniesione przez dziecko odcinki złożą się na rysunek, który odkryje się w całości po zakończeniu zadania. W naszym wypadku był to rower.

            Ćwiczenie nosi nazwę dyktanda, gdyż treść legendy jest odczytywana przez nauczyciela. Uczeń słucha wskazówek i na tej podstawie rysuje kreski. Tym samym ćwiczy także pamięć słuchową.Dyktanda graficzne służą rozwijaniu orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, pamięci słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także doskonalą umiejętność skupienia się i koncentracji.

            Wdrożenie do świadomego wykorzystania interdyscyplinarnego zestawu PHOTON. Za pomocą wydawanych komend robot poruszał się po wyznaczonych na planszach liniach. Zakodowane początki i końce odcinka wyznaczały trasę dla zestawu PHOTON.

          • Z PODWÓRKA NA STADION O PUCHAR TYMBARKU

          • W dniach 24-26 kwietnia 2023 r. w Sulejowie odbyły się finały powiatowe turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”. Ten organizowany od 23 lat przez PZPN turniej jest największym w Europie wydarzeniem piłkarskim dla dzieci w trzech kategoriach wiekowych: do lat 8, 10 i 12.

            W zawodach gminę Gorzkowice reprezentowały drużyny SP Gorzkowice, a w ich składach znaleźli się piłkarze GUKS „Gorzkowice”.

            Wyniki i składy:

            Drużyna U12 – II miejsce

            Frączkowski-Borowik Igor, Kaleciński Miłosz, Adamczyk Szymon, Kabziński Bartosz, Kordyzon Oskar, Olejnik Jan, Sikora Maciej, Magiera Oliwier, Skrobek Jakub, Szopa Bartłomiej.

             

            Drużyna U10 – II miejsce

            Frączkowski Tymoteusz, Kłys Aleksander, Lewinski Kornel, Piekarski Julian, Sobieszek Oskar, Załogowski Natan, Szulc Bartłomiej, Chojka Adam, Koryciński Oskar, Siewier Mikołaj.

             

            Drużyna U8 – I miejsce

            Cichoń Aleksander, Kłys Igor, Maniecki Szymon, Ogrodnik Kacper, Adamczyk Kajetan, Kanak Franciszek, Kordyzon Patryk, Krawczyk Piotr, Krupa Oliwier.

             

            Drużyna U8 zapewniła sobie awans do finału wojewódzkiego, który odbędzie się 26 maja w Łodzi.