Działania podjęte w ramach Tygodnia Nowoczesnych Technologii – czas podsumowań.
W klasie 7c przeprowadzono rozbudowane zajęcia łączące elementy fizyki oraz plastyki, których głównym tematem było zjawisko powidoku. Do doświadczenia wykorzystano nowoczesny sprzęt dostępny w ramach programu Laboratoria Przyszłości, w tym lampę LED, która umożliwiła uczniom dokładną obserwację zmian zachodzących w percepcji wzrokowej po ekspozycji na intensywne światło.
W pierwszej części zajęć uczniowie poznali mechanizm powstawania powidoku — zjawiska polegającego na utrzymywaniu się obrazu na siatkówce oka po zniknięciu bodźca świetlnego. Dzięki użyciu lampy LED mogli zaobserwować, jak długotrwałe patrzenie na źródło światła lub kolorową powierzchnię prowadzi do pojawienia się obrazu w barwie dopełniającej. Uczniowie analizowali, z czego wynika ta zależność, oraz w jaki sposób wykorzystywana jest ona w sztuce i optyce.
Kolejnym etapem zajęć było twórcze zastosowanie zdobytej wiedzy. Uczniowie pracowali z parami barw dopełniających, starając się świadomie wykorzystać je w projekcie plastycznym. Zadaniem było stworzenie własnej interpretacji stroju Supermana, tak by zastosowana kolorystyka współgrała ze zjawiskiem powidoku i uwzględniała efekty optyczne poznane podczas doświadczeń. Dzięki temu uczniowie mogli połączyć teorię z praktyką, ćwicząc zarówno obserwację i analizę zjawisk fizycznych, jak i kreatywne myślenie oraz umiejętności plastyczne.
W klasie 5b odbyły się wyjątkowe zajęcia plastyki o temacie „Forma, kształt i proporcje – obserwujemy przedmiot w świetle lampy”.
Na początku lekcji uczniowie poznali różnicę między pojęciami kształt, forma i proporcje. Porównywali również wygląd tego samego przedmiotu w zwykłym świetle oraz pod światłem kierunkowym. Dzięki lampie LED mogli wyraźnie dostrzec różnice w powstawaniu światła, cienia własnego oraz cienia rzucanego.
W części warsztatowej uczniowie wykonywali rysunki wybranych przedmiotów, takich jak kubek, jabłko czy figurka. Pracując z ołówkami o różnej miękkości, krok po kroku tworzyli:
- szkic ogólny, oparty na podstawowych kształtach,
- budowanie formy, czyli zaznaczanie trójwymiarowości,
- światłocień, który powstawał dzięki wnikliwej obserwacji przedmiotu oświetlonego lampą LED.
Uczniowie mieli również możliwość zmiany kąta padania światła, co pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak oświetlenie wpływa na odbiór kształtu i przestrzeni w rysunku.
Zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy z zaangażowaniem wykonywali zarówno część eksperymentalną, jak i artystyczną. Była to okazja do pokazania, jak nowoczesne technologie mogą wspierać naukę przedmiotów ścisłych i rozwijać wyobraźnię twórczą jednocześnie.
W trakciezajęć świetlicowych uczniowie uczestniczyli w aktywnościach edukacyjno-rozrywkowych w wirtualnej rzeczywistości z wykorzystaniem okularów VR. Celem zajęć było rozwijanie ciekawości poznawczej, integracja grupy oraz zapoznanie dzieci z nowoczesnymi technologiami w bezpieczny i kontrolowany sposób. Uczniowie mieli możliwość obejrzenia krótkich filmów i symulacji edukacyjnych np. wirtualne podróże, przestrzenie przyrodnicze oraz zwiedzanie zabytków (jednym z takich zabytków był nasz miejscowy kościół). Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie, sprzyjały rozwijaniu wyobraźni i kompetencji cyfrowych oraz miały pozytywny wpływ na integrację grupy.
W ramach Tygodnia Nowoczesnych Technologii w klasie 3A odbyła się lekcja z wykorzystaniem robotów Photon. Photon to „zabawka”, która rozwija swoje możliwości razem z dzieckiem. Robot posiada interaktywną historię, która motywuje dzieci do eksperymentowania oraz zabawy. Photon jest wyposażony w nowoczesną technologię, która potrafi reagować na wiele bodźców zewnętrznych, a dzięki dedykowanej aplikacji, pomaga dzieciom rozwijać wyobraźnię, umiejętności logicznego i analitycznego myślenia.Uczy takżepodstaw programowania. Uczniowie podczas lekcji pracowali w dwuosobowych zespołach, których zadaniem było zaplanowanie trasy jaką ma pokonać Photon z wykorzystaniem kolorów i dźwięków. Była to świetna nauka i zabawa, którą na pewno jeszcze powtórzymy.
Uczniowie klasy 7a Jan Woźniak i Bartłomiej Jóźwicki przygotowali dla kolegów ze szkoły krótki filmik przedstawiający wykorzystanie nowoczesnych technologii w różnych dziedzinach życia. Janek w swobodnej wypowiedzi wskazał przykłady wdrożenianowoczesnych technologii i ich użycie na co dzień. Bartek, fan pociągów i kolei podzielił się wiedzą związaną z polskimi kolejami magnetycznymi. Do nagrania filmu została wykorzystana kamera znajdująca się w zasobach Laboratoriów Przyszłości. Młodzi ludzie też maja do przekazania ciekawe informacje dotyczące nowinek technologicznych, szczególnie gdy są pasjonatami w którejś z dziedzin. Zachęcamy do obejrzenia załączonego materiału filmowego.