Aktualności

          • WYJAZD DO KINA HELIOS W BEŁCHATOWIE

          • 10 grudnia 2025r. uczniowie klas: 6b, 6c oraz 7b Szkoły Podstawowej
            im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach uczestniczyli w wyjeździe do kina. Przed
            projekcją filmu odbyła się prelekcja w ramach programu „Kino na temat”, podczas której
            uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę oraz przygotować się do odbioru filmu.
            Następnie obejrzeli świąteczną produkcję pt. „Opowieść świąteczna”. Wprowadziła ona
            wszystkich w klimat nadchodzących świąt. Film pełen ciepła i magii dostarczył wszystkim
            wielu wzruszeń i zwrócił uwagę na fakt, że nie wszystkie dzieci przeżywają ten piękny czas
            otoczone troską i rodzinnym ciepłem. Produkcja skłoniła nas do refleksji nad tym, jak istotne
            jest okazywanie sobie nawzajem bliskości, empatii i zrozumienia.
            Wycieczka była również świetną okazją do integracji, rozmów i spędzenia czasu poza
            szkolnymi ławkami. Wyjazd zaliczamy do udanych i już czekamy na następny.
            Wycieczkę zorganizowały i opiekę nad uczniami sprawowały: p. R. Kluczyńska- Musiał,
            p. A. Maniecka, p. M. Szulc, p. M. Kurzawska

          • Innowacja pedagogiczna „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki” w klasie 2a Edycja VII „Pod parasolem przyjaźni”

          • W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie klasy 2a Szkoły Podstawowej im. Henryka
            Sienkiewicza w Gorzkowicach, pod opieką wychowawczyni pani Anety Krawczyk, biorą
            udział w kolejnej edycji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego wspierającego rozwój
            czytelnictwa pn. „CZYTAM Z KLASĄ – lekturki spod chmurki”, realizowanego jako
            innowacja pedagogiczna. Zajęcia odbywają się od 1 października 2025 roku w ramach
            pozalekcyjnych spotkań „Koła czytelniczego”. Projekt oparty jest na niestandardowym
            podejściu do pracy z lekturą, a tegoroczna edycja nosi tytuł „Pod parasolem przyjaźni”.
            Celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, a także uczenie wartości
            takich jak przyjaźń, empatia, współpraca i wzajemny szacunek. Edycja VII zachęca dzieci do
            budowania pozytywnych relacji, niesienia pomocy innym oraz dostrzegania dobra w
            codziennych sytuacjach. Uczniowie klasy 2a zrealizowali już dwa z trzech modułów projektu.
            Na początku wysłuchali opowiadania o chmurce Tosi – bohaterce projektu – którą umieścili
            w klasowym kąciku czytelniczym.

            Moduł I – „Przyjaciel potrzebny od zaraz”

            W ramach pierwszego modułu uczniowie omawiali lekturę Toma Justyniarskiego pt. „Psie
            troski” – wzruszającą opowieść o niezwykłej przyjaźni chłopca i psa, pełną ciepła,
            troski oraz wzajemnego zrozumienia. Dzieci wypełniły swoje lekturniki oraz wykonały zadania projektowe:

            • „Lekturowe pudełka” – wypełnione przedmiotami i rysunkami nawiązującymi do treści lektury,
            • „Lekturowy zegar” – każda godzina symbolizowała jedno ważne wydarzenie z książki,
            • „Parasole miłych słów” – uczniowie zapisywali słowa i zdania, które chcieliby usłyszeć od dobrego przyjaciela,
            • Akcja „Guziki przyjaźni” – każde dziecko wręczało swój „guzik-skarb” osobie, która zrobiła coś dobrego, uzasadniając swój wybór.

            Moduł II – „Mimo deszczu jesteśmy razem”

            Drugi moduł oparty był na książce Barbary Kosmowskiej „Dziewczynka z parku”. Lektura
            stała się punktem wyjścia do rozmów o tym, czym jest prawdziwa przyjaźń, jak wspierać
            kolegów i koleżanki oraz dlaczego ważne jest okazywanie sobie życzliwości. Uczniowie:

            • uzupełniali lekturniki,
            • tworzyli ilustracje do wybranych wydarzeń,
            • przygotowali „lekturę na sznurku”,
            • w grupach budowali makiety inspirowane treścią książki,
            • brali udział w zabawach integrujących, m.in.: „Gorące lekturowe krzesło” oraz
              „Łączymy się nicią przyjaźni”.

            Podczas ostatniej zabawy dzieci, stojąc w kręgu, rzucały sobie kłębek włóczki,
            wypowiadając miłe słowa lub dziękując koledze czy koleżance. Powstała w ten
            sposób pajęczyna symbolizowała sieć klasowych relacji. Rozmowy końcowe
            dotyczyły sposobów rozwiązywania konfliktów, unikania kłótni i wzmacniania
            przyjaznej atmosfery w grupie.

            Moduł III – „Razem możemy więcej”

            Obecnie uczniowie przygotowują się do realizacji trzeciego modułu, czytając kolejną lekturę
            projektu. Czeka ich jeszcze wiele kreatywnych działań, które pozwolą im odkrywać, jak
            ważna jest współpraca i wzajemne wsparcie.
            Wszystkie dotychczasowe zadania sprawiły uczniom wiele radości, satysfakcji i motywacji do
            dalszego czytania. Dzieci chętnie angażują się w kolejne aktywności, rozwijają wyobraźnię,
            umiejętność współpracy oraz budują trwałe, pełne życzliwości relacje. Projekt „Czytam z
            klasą lekturki spod chmurki” stał się ważnym elementem życia klasy i znacząco wzbogacił
            proces edukacyjny.

          • Półfinały Województwa Łódzkiego w Drużynowej Grze w Szachy

          • W dniu 11.12.2025 r. Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach
            była organizatorem Półfinałów Województwa Łódzkiego w Drużynowej Grze w
            Szachy. Do turnieju zgłosiło się 20 zespołów z 15 szkół podstawowych z powiatów:
            brzezińskiego, łódzkiego wschodniego, opoczyńskiego, tomaszowskiego i
            piotrkowskiego, które rywalizowały w dwóch kategoriach wiekowych. Zawody
            rozegrano systemem szwajcarskim na dystansie 7 rund w tempie 10 minut na
            zawodnika. W kategorii Igrzyska Młodzieży Szkolnej reprezentacja Szkoły
            Podstawowej w Gorzkowicach w składzie: Emilia Stelmaszczyk, Antonina Rumik,
            Jakub Skrobek, Norbert Szczygłowski i Maciej Sikora zajęła IV miejsce. Najlepszą
            drużyną w kategorii Igrzyska Dzieci okazała się drużyna z Gorzkowic : Anastasiia
            Bilokobylska, Michalina Mucha, Szymon Skrobek, Tomasz Fila, Kacper Cygan i
            Kajetan Adamczyk. Wygrywając zawody nasi uczniowie awansowali do Finałów
            Województwa Łódzkiego. Gratulujemy !

          • Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza na seansie filmowym z prelekcją

          • Uczniowie klas 8a i 8b 11 grudnia 2025r. wzięli udział w wyjątkowym seansie filmowym
            poprzedzonym prelekcją na temat roli rodziny oraz znaczenia więzi rodzinnych w życiu
            każdego człowieka. Spotkanie było okazją do refleksji nad wartościami, które budują relacje
            międzyludzkie i wpływają na nasze codzienne wybory.
            Młodzież obejrzała film „Opowieść świąteczna”, przedstawiający historię 10-letniej Ronji,
            która z nadzieją patrzy w przyszłość, wierząc, że jej rodzinne życie może się odmienić.
            Dziewczynka marzy o tym, by tata odzyskał pracę, a nadchodzące święta Bożego Narodzenia
            były radosne, pełne uśmiechu, ciepła i wzajemnego wsparcia. To poruszająca opowieść o
            marzeniach, sile rodzinnych więzi oraz nieutraconej nadziei, która potrafi prowadzić przez
            najtrudniejsze momenty.
            Seans stał się także okazją do rozmowy o znaczeniu Bożego Narodzenia – świąt, które
            przypominają o życzliwości, miłości i wrażliwości na potrzeby innych. To czas, w którym
            szczególnie doceniamy bliskość drugiego człowieka i odkrywamy, jak ważne jest dzielenie
            się dobrem.
            Udział w spotkaniu był wartościowym doświadczeniem, które skłoniło uczniów do
            przemyśleń nad tym, co w życiu naprawdę ważne.

          • POKAZ PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ DLA UCZNIÓW KLAS 2

          • 9 grudnia 2025 r. w naszej szkole odbył się pokaz pierwszej pomocy przedmedycznej dla uczniów klas II. Zajęcia zostały przeprowadzone przez członków Dziecięcej Drużyny Pożarniczej pod opieką p. Marii Kurzawskiej. Podczas spotkania zaprezentowano podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy, w tym ocenę bezpieczeństwa, sprawdzanie przytomności poszkodowanego, wzywanie pomocy oraz podstawy resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Uczniowie mieli możliwość obserwacji oraz aktywnego udziału w pokazach.

            Dodatkowo odbyła się prelekcja pielęgniarki szkolnej, która omówiła zasady dbania o zdrowie, reagowania w sytuacjach nagłych oraz przypomniała ważne numery alarmowe. Uczniowie zadawali pytania i chętnie angażowali się w rozmowę.

            Pokaz był dla dzieci wartościową lekcją praktycznej wiedzy, która może pomóc im właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.

          • Tydzień Nowoczesnych Technologii SP Gorzkowice

          • Działania podjęte w ramach Tygodnia Nowoczesnych Technologii – czas podsumowań.

            W klasie 7c przeprowadzono rozbudowane zajęcia łączące elementy fizyki oraz plastyki, których głównym tematem było zjawisko powidoku. Do doświadczenia wykorzystano nowoczesny sprzęt dostępny w ramach programu Laboratoria Przyszłości, w tym lampę LED, która umożliwiła uczniom dokładną obserwację zmian zachodzących w percepcji wzrokowej po ekspozycji na intensywne światło.

            W pierwszej części zajęć uczniowie poznali mechanizm powstawania powidoku — zjawiska polegającego na utrzymywaniu się obrazu na siatkówce oka po zniknięciu bodźca świetlnego. Dzięki użyciu lampy LED mogli zaobserwować, jak długotrwałe patrzenie na źródło światła lub kolorową powierzchnię prowadzi do pojawienia się obrazu w barwie dopełniającej. Uczniowie analizowali, z czego wynika ta zależność, oraz w jaki sposób wykorzystywana jest ona w sztuce i optyce.

            Kolejnym etapem zajęć było twórcze zastosowanie zdobytej wiedzy. Uczniowie pracowali z parami barw dopełniających, starając się świadomie wykorzystać je w projekcie plastycznym. Zadaniem było stworzenie własnej interpretacji stroju Supermana, tak by zastosowana kolorystyka współgrała ze zjawiskiem powidoku i uwzględniała efekty optyczne poznane podczas doświadczeń. Dzięki temu uczniowie mogli połączyć teorię z praktyką, ćwicząc zarówno obserwację i analizę zjawisk fizycznych, jak i kreatywne myślenie oraz umiejętności plastyczne.

            W klasie 5b odbyły się wyjątkowe zajęcia plastyki o temacie „Forma, kształt i proporcje – obserwujemy przedmiot w świetle lampy”.

            Na początku lekcji uczniowie poznali różnicę między pojęciami kształt, formaproporcje. Porównywali również wygląd tego samego przedmiotu w zwykłym świetle oraz pod światłem kierunkowym. Dzięki lampie LED mogli wyraźnie dostrzec różnice w powstawaniu światła, cienia własnego oraz cienia rzucanego.

            W części warsztatowej uczniowie wykonywali rysunki wybranych przedmiotów, takich jak kubek, jabłko czy figurka. Pracując z ołówkami o różnej miękkości, krok po kroku tworzyli:

            • szkic ogólny, oparty na podstawowych kształtach,
            • budowanie formy, czyli zaznaczanie trójwymiarowości,
            • światłocień, który powstawał dzięki wnikliwej obserwacji przedmiotu oświetlonego lampą LED.

            Uczniowie mieli również możliwość zmiany kąta padania światła, co pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak oświetlenie wpływa na odbiór kształtu i przestrzeni w rysunku.

            Zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy z zaangażowaniem wykonywali zarówno część eksperymentalną, jak i artystyczną. Była to okazja do pokazania, jak nowoczesne technologie mogą wspierać naukę przedmiotów ścisłych i rozwijać wyobraźnię twórczą jednocześnie.

            W trakciezajęć świetlicowych uczniowie uczestniczyli w aktywnościach edukacyjno-rozrywkowych w wirtualnej rzeczywistości z wykorzystaniem okularów VR. Celem zajęć było rozwijanie ciekawości poznawczej, integracja grupy oraz zapoznanie dzieci z nowoczesnymi technologiami w bezpieczny i kontrolowany sposób. Uczniowie mieli możliwość obejrzenia krótkich filmów i symulacji edukacyjnych np. wirtualne podróże, przestrzenie przyrodnicze oraz zwiedzanie zabytków (jednym z takich zabytków był nasz miejscowy kościół). Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie, sprzyjały rozwijaniu wyobraźni i kompetencji cyfrowych oraz miały pozytywny wpływ na integrację grupy.

            W ramach Tygodnia Nowoczesnych Technologii w klasie 3A odbyła się lekcja z wykorzystaniem robotów Photon. Photon to „zabawka”, która rozwija swoje możliwości razem z dzieckiem. Robot posiada interaktywną historię, która motywuje dzieci do eksperymentowania oraz zabawy. Photon jest wyposażony w nowoczesną technologię, która potrafi reagować na wiele bodźców zewnętrznych, a dzięki dedykowanej aplikacji, pomaga dzieciom rozwijać wyobraźnię, umiejętności logicznego i analitycznego myślenia.Uczy takżepodstaw programowania. Uczniowie podczas lekcji pracowali w dwuosobowych zespołach, których zadaniem było zaplanowanie trasy jaką ma pokonać Photon z wykorzystaniem kolorów i dźwięków. Była to świetna nauka i zabawa, którą na pewno jeszcze powtórzymy.

            Uczniowie klasy 7a Jan Woźniak i Bartłomiej Jóźwicki przygotowali dla kolegów ze szkoły krótki filmik przedstawiający wykorzystanie nowoczesnych technologii w różnych dziedzinach życia. Janek w swobodnej wypowiedzi wskazał przykłady wdrożenianowoczesnych technologii i ich użycie na co dzień. Bartek, fan pociągów i kolei podzielił się wiedzą związaną z polskimi kolejami magnetycznymi. Do nagrania filmu została wykorzystana kamera znajdująca się w zasobach Laboratoriów Przyszłości. Młodzi ludzie też maja do przekazania ciekawe informacje dotyczące nowinek technologicznych, szczególnie gdy są pasjonatami w którejś z dziedzin. Zachęcamy do obejrzenia załączonego materiału filmowego.

          • ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU NA KARMNIK DLA PTAKÓW

          • W listopadzie  w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach odbył się konkurs na karmnik dla ptaków zorganizowany przez Radę Rodziców. Komisja konkursowa miała bardzo trudne zadanie, ponieważ wpłynęło aż 41 prac i wszystkie karmniki były wyjątkowe. Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za tak duże zaangażowanie i liczny udział w naszym konkursie.

            Wręczenie nagród odbędzie się w styczniu podczas podsumowania semestru.

            Nagrodzeni uczniowie:


            I miejsce – Dawid Wieńczek 8b

            II miejsce – Maja Gaworska 6b

            III miejsce – Nel Grobelniak 1b

             

            Wyróznienie:

            Anastazja Witkowska 2a

            Julia Nowak 6a

            Sabina Ziemba 2a

            Zuzanna Musiał 2b

            Julia Śmigielska 3a

            Nela Rosińska 5a

            Ksawery Alama 7a

            Olaf Grela 4b

            Wiktor Andrzejewski 2c

            Alicja Wiktorowska 5a

            Filip Studniarek 3a

            Laura Kubicka 1c

            Dariusz  Zięba 7a

            Wiktor Jabłoński 2b

            Jakub Zawisza 5c
             

            Gratulujemy wszystkim uczestnikom.

             

            Galeria prac

          • INNOWACJA PEDAGOGICZNA "Eksperymentuj z nami"

          • 09 grudnia odbyły się kolejne zajęcia z cyklu innowacji pedagogicznej pn.
            „Eksperymentuj z nami”, podczas których uczniowie świetlicy mieli okazję wziąć
            udział w dwóch eksperymentach: tornado w butelce i tęczowa piana.
            Zajęcia rozpoczęły się od rozmowy na temat tornad – uczniowie dowiedzieli się,
            czym są te potężne zjawiska atmosferyczne, jak powstają oraz jakie mają skutki dla
            środowiska. Z pomocą krótkiego filmu edukacyjnego, uczniowie mieli szansę
            zobaczyć, jak tornado wygląda w rzeczywistości, a także jak jest badane przez
            naukowców.
            Po części teoretycznej przeszliśmy do części praktycznej. W pierwszym
            eksperymencie, uczniowie stworzyli tornado w butelce, wykorzystując dwie butelki,
            wodę, taśmę, brokat i barwnik. Wykonane tornado okazało się fascynującym
            przykładem na to, jak siły wirowe działają na ciecz i jak łatwo można odwzorować to
            zjawisko w warunkach domowych.
            Następnie wykonano eksperyment z tęczową pianą, który zaskoczył wszystkich
            uczestników. Używając barwników spożywczych, uczniowie stworzyli kolorową pianę,
            jednocześnie ucząc się o reakcjach chemicznych oraz właściwościach różnych
            substancji.
            Zajęcia były nie tylko świetną okazją do nauki przez zabawę, ale także pozwoliły
            świetliczakom na rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i kreatywnego myślenia.
            Wszyscy uczestnicy świetnie się bawili, a ich zaangażowanie i ciekawość naukowa
            były widoczne na każdym etapie zajęć.

          • PIERNIKOWE SZALEŃSTWO W KLASIE 3A

          • Na zajęciach w klasie 3A uczniowie brali udział w warsztatach ozdabiania pierników. Każdy uczeń otrzymał własny piernik oraz zestaw kolorowych lukrów i posypek. Dzieci poznały podstawowe techniki dekorowania, takie jak rysowanie wzorów lukrem, wypełnianie przestrzeni kolorem oraz tworzenie drobnych elementów ozdobnych.

            Uczniowie z dużym zaangażowaniem i kreatywnością tworzyli swoje niepowtarzalne piernikowe projekty. Podczas pracy panowała radosna atmosfera, a dzieci miały okazję rozwijać swoją wyobraźnię, zdolności manualne oraz cierpliwość. Na zakończenie zajęć każde dziecko zaprezentowało swoją ozdobę, a następnie zabrało ją do domu.

            Była to lekcja pełna świątecznej radości i wspólnej zabawy.

          • MIKOŁAJKI

          • 5 grudnia w naszej szkole panowała wyjątkowo radosna i świąteczna atmosfera. Uczniowie przyszli tego dnia przebrani w świąteczne akcenty – kolorowe sweterki, opaski, a nawet stroje Świętego Mikołaja.

            W klasach odbyło się wręczenie prezentów, które wywołało wiele uśmiechów i radości. Dodatkowo wszystkich uczniów odwiedził sam Święty Mikołaj, który obdarowywał ich słodkimi upominkami i życzył wesołych, spokojnych świąt.

            Był to dzień pełen ciepła, uśmiechu i świątecznej magii!

          • Mistrzostwa Powiatu Piotrkowskiego w Drużynowej Grze w Szachy.

          • W dniu 04.12.2025 r. Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach
            była organizatorem Mistrzostw Powiatu Piotrkowskiego w Drużynowej Grze w
            Szachy. Do turnieju zgłosiło się siedem szkół podstawowych, które rywalizowały
            w dwóch kategoriach wiekowych. Bardzo dobrze w zawodach zaprezentowali się
            uczniowie z Gorzkowic. W obu kategoriach wiekowych zdobyli drugie miejsca
            i wywalczyli awans do półfinałów wojewódzkich. Nasi wicemistrzowie wystąpili
            w składach: Anastasiia Bilokobylska, Michalina Mucha, Szymon Skrobek, Tomasz Fila,
            Kacper Cygan i Kajetan Adamczyk (kategoria młodsza) oraz Emilia Stelmaszczyk,
            Antonina Rumik, Jakub Skrobek, Norbert Szczygłowski i Maciej Sikora (kategoria
            starsza). Najlepszym drużynom pamiątkowe puchary wręczyły: Sekretarz Gminy
            Gorzkowice pani Iwona Kadir i Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach pani
            Magdalena Treścińska – Niemczyk.

          • „Zbrodnia Katyńska – pamięć, prawda, historia”

          • W dniu 2 grudnia 2025 roku w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w
            Gorzkowicach przeprowadzone zostały zajęcia historyczno-edukacyjne w klasach ósmych
            poświęcone tematowi mordu polskiej elity w Katyniu, dokonanego przez NKWD w 1940
            roku. Lekcje miały na celu pogłębienie wiedzy uczniów na temat losów polskich oficerów
            w czasie II wojny światowej, uświadomienie skali zbrodni, a także podkreślenie jej znaczenia
            w historii narodu polskiego.
            Zajęcia rozpoczęto krótkim wprowadzeniem dotyczącym sytuacji Polski po wybuchu II
            wojny światowej oraz agresji Związku Radzieckiego na wschodnie tereny Rzeczypospolitej
            17 września 1939 roku. Uczniowie zapoznali się z okolicznościami aresztowań polskich
            oficerów, policjantów, urzędników i przedstawicieli inteligencji, którzy wiosną 1940 roku
            zostali uwięzieni w obozach w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie.
            Następnie uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną na temat przebiegu zbrodni
            katyńskiej, ze szczególnym uwzględnieniem roli NKWD oraz sposobu przeprowadzania
            egzekucji. Poznali także najważniejsze miejsca pochówku ofiar, m.in. Katyń, Charków
            i Miednoje. Podkreślono fakt przez wiele lat trwającego zatajenia prawdy o zbrodni przez
            władze ZSRR.
            W drugiej części zajęć uczniowie pracowali nad krótkimi analizami materiałów źródłowych:
            fragmentów wspomnień rodzin zamordowanych, dokumentów z ekshumacji oraz fotografii
            archiwalnych. Przedstawiali swoje wnioski, zwracając uwagę na dramatyczny charakter
            wydarzeń oraz ich konsekwencje dla polskiej państwowości i rodziny ofiar.
            Na zakończenie uczniowie wzięli udział w dyskusji na temat znaczenia pamięci historycznej,
            potrzeby upamiętniania ofiar totalitaryzmów i roli prawdy historycznej w kształtowaniu
            tożsamości narodowej. Wypowiedzi uczniów świadczyły o dużym zaangażowaniu
            i zrozumieniu omawianego tematu.
            Zajęcia pozwoliły uczniom nie tylko poszerzyć wiedzę historyczną, lecz także rozwinąć
            empatię oraz umiejętność krytycznej analizy źródeł. Temat mordu katyńskiego, jako przykład
            tragicznych losów polskiej elity w okresie II wojny światowej, został przez uczniów przyjęty
            z powagą i zrozumieniem. Zajęcia miały również wymiar wychowawczy – skłaniały do
            refleksji nad wartością wolności, prawdy oraz odpowiedzialności za pamięć o historii.

          • Dzieci - Dzieciom: Pierniczkowe Arcydzieła w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach

          • W miniony wtorek tj. 02.12.2025r. w naszej szkolnej bibliotece zrobiło się wyjątkowo słodko i świątecznie! Uczniowie klasy II wzięli udział w niezwykłych warsztatach dekorowania
            pierniczków pod hasłem Dzieci - Dzieciom.
            Naszymi specjalnymi gośćmi i partnerami w akcji było Stowarzyszenie Krośnianki, które
            pomogło dzieciom zamienić piernikowe ciasteczka w małe, kolorowe dzieła sztuki.
            Co działo się w bibliotece?
            Pod czujnym okiem Pań ze Stowarzyszenia oraz z pomocą kolorowych lukrów, posypek
            i jadalnych perełek, nasi drugoklasiści wykazali się ogromną kreatywnością i precyzją.
            Powstała prawdziwa galeria świątecznych wzorów!
            Cel był szczytny! Wszystkie udekorowane pierniczki stanowiły cegiełkę w naszej akcji
            Dzieci - Dzieciom. Wraz z Paniami ze Stowarzyszenia i nauczycielem dzieci udały się
            z koszyczkiem wypełnionym po brzegi lukrowanymi piernikami do przedszkolaków
            z Przedszkola Samorządowego w Gorzkowicach, a także do Urzędu Gminy.
            Dziękujemy z całego serca!
            Składamy ogromne podziękowania Stowarzyszeniu Krośnianki za wspaniałą inicjatywę
            i wsparcie logistyczne, a naszym uczniom za otwarte serca i ogromne zaangażowanie!
            Jesteśmy dumni z Waszej empatii!

          • Piernikowy zawrót głowy w klasie 5b

          • Początek grudnia i czas oczekiwania na Świętego Mikołaja to zdecydowanie najlepszy moment na kolejną wspólną inicjatywę. Już od samego rana w klasie 5b panowała radosna, przedświąteczna atmosfera, a zapach korzennych wypieków szybko udzielił się wszystkim uczestnikom.

            Uczniowie dekorowali pierniki kolorowymi lukrami, posypkami i cukrowymi ozdobami, wykazując się pomysłowością i współpracą. Zajęcia były nie tylko twórcze, ale też pełne ciepła i dobrej zabawy.

            Cała klasa z dużym zaangażowaniem tworzyła swoje małe, jadalne dzieła sztuki, a wspólna aktywność wywołała wiele uśmiechów i podkreśliła wyjątkowy klimat zbliżających się świąt. Dzięki inicjatywie wychowawcy uczniowie mogli nie tylko rozwijać swoje zdolności manualne, ale także poczuć radość płynącą ze wspólnego celebrowania tradycji. 

            Warsztaty zakończyły się prezentacją udekorowanych pierników oraz krótką rozmową o świątecznych zwyczajach🎄🍪.

          • SPOTKANIE Z GÓRNIKIEM

          • Dnia 4 grudnia w naszej szkole odbyło się spotkanie z panem Leszkiem Sowikiem, który był górnikiem w kopalni węgla kamiennego w Zabrzu. Celem spotkania było zapoznanie z pracą górnika, przedstawienie, jak wygląda codzienna rzeczywistość w kopalni oraz zrozumienie, jakie wyzwania i zagrożenia wiążą się z tym zawodem. Podczas spotkania górnik opowiadał o swojej pracy i o różnych przeżyciach z nią związanych. Mówił o tym, jak ważna jest ta branża dla naszego kraju i jak wygląda proces wydobycia węgla. Opowiadał też o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa, ponieważ praca w kopalni węgla kamiennego jest bardzo trudna
            i niebezpieczna. Uczniowie mieli okazję zadawać pytania, na które otrzymali wyczerpujące odpowiedzi. Dowiedzieli się m.in., jakie narzędzia i maszyny są używane, jak wygląda dzień pracy oraz jakie cechy posiada dobry górnik. Spotkanie dzisiejsze było bardzo interesujące i pouczające. Uczniowie zyskali nową wiedzę na temat pracy w kopalni. Na koniec uczniowie podziękowali gościowi gromkimi brawami i wręczyli piękne podziękowanie.

          • Koncert filharmonii

          • 26 listopada odbył się w naszej szkole wyjątkowy koncert muzyczny przygotowany przez pana Hanusza Kowalczyka z udziałem śpiewaczek operowych. Podczas spotkania dzieci poznały różne rodzaje głosów męskich i żeńskich. Tematem przewodnim koncertu była opera i musical. W trakcie prezentacji wspomniano m.in. o Stanisławie Moniuszce oraz jego najsłynniejszych dziełach – Strasznym dworzeHalce. Było to wartościowe i inspirujące wydarzenie, które przybliżyło uczniom świat muzyki.

          • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

          • 3 grudnia 2025r. w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza
            w Gorzkowicach uczniowie młodszych klas brały udział w zajęciach i ćwiczeniach,
            które miały na celu zwiększenie ich empatii i świadomości na temat trudności
            z jakimi borykają się osoby z różnymi niepełnosprawnościami m.in.: niewidomi,
            niesłyszący, niepełnosprawni ruchowo. Na początku panie przeprowadziły pogadankę
            aby uświadomić dzieciom, jak ważne w funkcjonowaniu każdego człowieka są jego
            zmysły. Metodą burzy mózgów dziewczynki i chłopcy wypowiadali się co oni
            wiedzą na ten temat i odpowiadali na zadawane pytania. Uczestnicy z wielkim
            zaangażowaniem wykonywali zadania symulujące niepełnosprawności np.:
            zrozumienie słów przy zasłoniętych uszach, malowanie obrazu stopą, chwytanie
            małych klocków mając na dłoni rękawicę kuchenną. Natomiast dużą trudność
            sprawiało dzieciom pokonywanie toru przeszkód z zawiązanymi oczami, bazując
            jedynie na lasce i wskazówkach pani, kolegi czy koleżanki. Ostatnim zadaniem było
            upozorowanie jazdy na wózku inwalidzkim robiąc to na rozłożonym kocu
            i przesuwaniu się na nim po podłodze. Dzięki takim doświadczeniom uczniowie będą
            wiedzieli z jakimi trudnościami na co dzień borykają się osoby
            z niepełnosprawnościami, jak ważna jest ich akceptacja i tolerancja, jaką potrzebną
            rolę w ich życiu pełni pies przewodnik, język migowy czy pismo braille’a. Taka
            wiedza uczy dzieci empatii i wrażliwości na drugiego potrzebującego pomocy
            człowieka.

          • „11 listopada oczami młodych” – wyniki konkursu historyczno-plastycznego

          • W dniach poprzedzających obchody Narodowego Święta Niepodległości w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach został przeprowadzony przez panią Agnieszkę Zyzik konkurs historyczno-plastyczny skierowany do uczniów klas VI–VIII.

            Celem konkursu było pogłębienie wiedzy dotyczącej historycznego wydarzenia, kiedy Polska odzyskuje niepodległość w 1918 roku oraz rozwijanie postaw patriotycznych i zachęcanie młodzieży do twórczego wyrażania refleksji na temat polskiej historii.

            Tematem przewodnim było Święto 11 listopada. Uczestnicy mieli za zadanie przygotować prace plastyczne inspirowane wydarzeniami i postaciami związanymi z walką o niepodległość. Ocenie podlegały: zgodność z tematem, walory artystyczne, pomysłowość oraz samodzielność wykonania.

            Do konkursu zgłoszono wiele prac wykonanych różnymi technikami – rysunkiem, kolażem oraz technikami mieszanymi. Wszystkie prace wyróżniały się dużym zaangażowaniem autorów, a także wrażliwością artystyczną oraz znajomością wydarzeń historycznych.

            Komisja konkursowa, po wnikliwej analizie prac, wyłoniła laureatów:

            I miejsce: Just Filip – klasa 7B
            II miejsce: Zawada Sabina, Kuchta Antonina - klasa 8A, Figa Amelia – klasa 6C
            III miejsce: Jasińska Roksana – klasa 7 C, Miśkiewicz Maja - klasa 7C, Malicka Nikola - klasa 5A, Podleśna Klaudia – klasa 6C, Ciupa Lena - klasa 6C


            Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem młodzieży, która z zaangażowaniem podjęła się artystycznego przedstawienia ważnych wydarzeń z historii Polski. Uczniowie udowodnili, że pamięć o przeszłości i bohaterach narodowych pozostaje dla nich wartością istotną i inspirującą.

          • Świąteczna atmosfera w naszej szkole!

          • Zbliżają się Mikołajki oraz Święta Bożego Narodzenia, a w naszej szkole już czuć wyjątkowy, świąteczny klimat. Dzięki inicjatywie Samorządu Uczniowskiego, chętni uczniowie z ogromnym zaangażowaniem przygotowali własnoręcznie ozdoby: kolorowe bombki, aniołki, gwiazdki, śnieżynki oraz wiele innych pięknych dekoracji. Wszystkie zawisły na szkolnej choince, którą wspólnie ubraliśmy na korytarzu przy wejściu do szkoły.

            Serdeczne podziękowania kierujemy do Rady Rodziców za zakupienie tej wyjątkowej choinki. Dzięki niej nasza szkoła rozbłysła świątecznym blaskiem i wprowadziła wszystkich w bożonarodzeniowy nastrój.

            Życzymy całej społeczności szkolnej radosnego oczekiwania na nadchodzące święta!

          • Realizacja projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” w klasach 1-3 - Spotkanie z pielęgniarką

          • Uczniowie klas 1–3 rozpoczęli udział w ogólnopolskim projekcie „Zdrowo jem,
            więcej wiem”, organizowanym przez Fundację BOŚ pod patronatem Ministerstwa
            Edukacji oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Koordynatorami projektu w szkole
            są p. Aneta Krawczyk i p. Monika Jachimczak.

            Celem projektu jest promowanie zdrowego odżywiania, kształtowanie właściwych
            nawyków żywieniowych oraz zwiększenie świadomości na temat wpływu pożywienia
            zarówno na zdrowie człowieka, jak i na środowisko naturalne. Dzieci uczą się, że
            świadome wybory — takie jak sięganie po produkty mniej przetworzone, lokalne
            i sezonowe — mają znaczenie dla dobrego samopoczucia oraz kondycji planety.
            Program zachęca również do zakładania szkolnych grządek warzywno-ziołowych.

            W ramach projektu wychowawcy klas 1-3 prowadzą zajęcia dotyczące świadomego
            odżywiania, podczas których uczniowie poznają m.in. zalety ograniczania produktów
            wysokoprzetworzonych oraz korzyści płynące z wybierania żywności lokalnej.

            W naszej szkole odbyła się także prelekcja szkolnej pielęgniarki, Pani Małgorzaty
            Wachowskiej, poświęcona zasadom zdrowego żywienia oraz roli aktywności
            fizycznej w życiu codziennym.

            Pani Małgosia podkreśliła, że sposób odżywiania wpływa nie tylko na zdrowie
            fizyczne, lecz także na koncentrację, samopoczucie i zdolność uczenia się. Zwróciła
            uwagę, że zdrowa żywność to przede wszystkim produkty jak najmniej przetworzone
            i bogate w naturalne składniki odżywcze, takie jak:

            • świeże warzywa i owoce,
            • pełnoziarniste produkty zbożowe,
            • chude mięso, ryby i jaja,
            • dobrej jakości produkty mleczne,
            • orzechy, nasiona i rośliny strączkowe,
            • woda jako podstawowy napój.

            Omówione zostały również cechy produktów wysokoprzetworzonych — pełnych
            cukru, soli i tłuszczu, wzbogaconych w sztuczne dodatki, o niskiej wartości odżywczej
            i wysokim indeksie glikemicznym. Regularne ich spożywanie może prowadzić
            m.in. do nadwagi, problemów metabolicznych, osłabienia odporności czy trudności
            z koncentracją. Do takich produktów zaliczają się m.in.: słodycze, słodzone napoje
            gazowane, chipsy, fast foody, słodkie płatki śniadaniowe, wysokosłodzone jogurty
            oraz przetworzone wędliny.

            Pielęgniarka przekazała również praktyczne wskazówki:

            • czytać etykiety i zwracać uwagę na skład produktów,
            • zastępować słodkie przekąski owocami lub orzechami,
            • przygotowywać posiłki samodzielnie lub z pomocą rodziców,
            • wybierać wodę zamiast słodzonych napojów.

            Na zakończenie podkreśliła, że zdrowe odżywianie nie musi być trudne ani
            kosztowne — najważniejsza jest świadomość i stopniowe budowanie dobrych
            nawyków.