• Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych- etapy, zasady i dokumenty

          REKRUTACJA 2025 prezentacja

           

          Rekrutacja do szkoły ponadpodstawowej składa się z kilku etapów. Najpierw uczniowie składają wnioski, następnie uzupełniają je o dokumenty wymagane przy rekrutacji do  szkoły średniej, a później także  świadectwo ukończenia szkoły oraz zaświadczenia z wynikami egzaminu ósmoklasisty .

          Po opublikowaniu listy osób zakwalifikowanych uczniowie muszą jeszcze złożyć wniosek o potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły, który jest jednoznaczny z zapisem do danej placówki. Terminy rekrutacji podstawowej i uzupełniającej są różne w zależności od regionu, jednak zazwyczaj zapisy rozpoczynają się już w kwietniu.

          Zapisy do szkół ponadpodstawowych przebiegają zgodnie z następującymi etapami:

          • składanie wniosków (najczęściej w systemie elektronicznym),
          • uzupełnianie wniosku o dane ze świadectwa ukończenia szkoły oraz dostarczenie świadectwa do szkoły pierwszego wyboru,
          • uzupełnianie wniosku o wyniki z egzaminu ósmoklasisty,
          • odbiór zaświadczenia o wynikach z egzaminu ósmoklasisty ze szkoły podstawowej,
          • dostarczenie świadectwa zaświadczenia o wynikach z egzaminu ósmoklasisty do szkoły pierwszego wyboru,
          • wyniki rekrutacji
          • potwierdzanie woli podjęcia nauki,
          • ostateczne wyniki rekrutacji - publikacja list przyjętych.

          Terminy rekrutacji są ogłaszane każdego roku zarządzeniem Kuratora Oświaty.

           Na przełomie czerwca i lipca odbywa się z kolei uzupełnianie wniosku o niezbędne dokumenty. Mniej więcej w drugiej połowie lipca ogłaszane są wyniki rekrutacji.

          Terminy postępowania rekrutacyjnego. Gdzie je znaleźć?

          Terminy postępowania rekrutacyjnego znajdziemy na stronie Kuratorium Oświaty w Łodzi. Zazwyczaj są one ogłaszane do końca stycznia.

          Jakie dokumenty należy złożyć do szkoły średniej?
          Dokumenty wymagane przy rekrutacji do liceum, technikum czy innej szkoły średniej to:

          • wniosek o przyjęcie do szkoły,
          • zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty,
          • świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.

          Dodatkowo niektórzy uczniowie (np. ze szkół branżowych) w zależności od kwalifikacji są zobowiązani do złożenia następujących dokumentów:

          • zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do odbywania praktycznej nauki zawodu (dla szkół branżowych),
          • zaświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdu silnikowego (dla niektórych kierunków zawodowych) ,
          • psychologiczne zaświadczenie o braku przeciwwskazań psychologicznych do prowadzenia pojazdu silnikowego (dotyczy to nauki zawodów, w których program nauczania przewiduje zdobycie umiejętności prowadzenia pojazdu silnikowego lub pojazdu silnikowego w ramach prawa jazdy kategorii C, lub C+E).

          Ile szkół można wybrać po 8. klasie?

          W większości miejsc uczniowie mogą złożyć podanie do maksymalnie trzech szkół ponadpodstawowych, chyba że dany samorząd podejmie inną decyzję.

          Do ilu oddziałów w szkole można składać wnioski?

          Uczniowie w ramach jednej szkoły mogą złożyć wniosek do więcej niż jednej klasy pierwszej. Na przykład:

          • 1 klasa (ta, do której rzeczywiście uczeń chce się dostać);
          • 2 klasa (ta, które też jest w porządku);
          • 3 klasa (ta, która jest ostatecznością).

          Zdarza się, że jeśli uczeń nie dostał się do wymarzonej klasy, na przykład o profilu matematyczno-fizycznym, ale uzyskana liczba punktów pozwoliła mu na przyjęcie do innego oddziału w tej samej szkole, decyduje się pozostać w placówce, wybierając dostępny profil.

          Ostateczny podział klas w szkołach średnich będzie znany dopiero po zakończeniu rekrutacji uzupełniającej. Możliwe, że uczniowie otrzymają jeszcze szansę na zmianę klasy na późniejszym etapie naboru.

          Rekrutacja uzupełniająca. Co trzeba o niej wiedzieć?

          Po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego kurator oświaty ogłasza wykaz szkół, w których są jeszcze wolne miejsca. Uczniowie mogą wówczas wziąć udział w rekrutacji uzupełniającej. Warunki i zasady zapisów są takie same jak przy rekrutacji podstawowej.